SP en VVD trekken samen op voor aanleg wildtunnel

23 februari 2012

SP en VVD trekken samen op voor aanleg wildtunnel

De SP en de VVD in de gemeenteraad van De Bilt trekken samen op om te voorkomen dat de geplande wildtunnel aan de Utrechtseweg sneuvelt in de plannen van de provincie. Uit de antwoorden op vragen van de SP in Provinciale Staten bleek dat gedeputeerde Bart Krol twijfel heeft of de wildtunnel er nog wel moet komen. De Biltse fracties van VVD en SP verzetten zich daartegen.

Statenlid Anne-Marie Mineur is ook raadslid in De Bilt: “Ik volg de ontwikkelingen rondom de wildtunnel al jaren op de voet. Deze wildtunnel is de laatste schakel in de verbinding tussen het Kromme-Rijngebied richting Amelisweerd en Bunnik en het Noorderparkgebied richting Groenekan en Maarssen. Hiermee voorkom je dat planten en dieren op het landgoed Sandwijck geïsoleerd blijven. Als je het serieus meent met de natuur, dan moet je deze verbinding maken.”

Fractievoorzitter Anne Doedens: “Het college van De Bilt heeft veel gedaan om deze groene corridor te realiseren. Er is al tientallen jaren veel tijd en moeite in gestoken, en een hoop geld. Een paar jaar geleden heeft wethouder Arie Jan Ditewig nog grote inspanningen geleverd om de terreinen rondom de geplande wildtunnel aan te kopen, nota bene samen met de provincie. Het is onacceptabel om die investering nu nog uit je handen te laten vallen.”

De vragen van beide fracties zullen behandeld worden in de raadsvergadering van 1 maart. De fracties zullen ook een motie indienen, waarmee de gehele gemeenteraad gevraagd wordt om zich uit te spreken over de komst van de wildtunnel. Een motie van de gemeenteraad heeft geen juridische status, maar is vooral een moreel appèl op het college van Gedeputeerde Staten van de provincie.

De vragen