SP noemt “fusieonderzoek” welzijnswerk bevooroordeeld

29 maart 2011

SP noemt “fusieonderzoek” welzijnswerk bevooroordeeld

SP-raadslid Anne-Marie MineurDe SP zet vraagtekens bij het onderzoek dat de wethouder Sociale Zaken laat doen naar de toekomst van het welzijnswerk. Het onderzoek is gepresenteerd als een open onderzoek naar de toekomst­bestendigheid van de drie grote welzijnsorganisaties in De Bilt: de Vereniging voor Samenlevingsopbouw / Wijkvereniging Tuindorp (VvSO WVT), de Stichting Welzijn Ouderen (SWO), en de Stichting Animo. Naar nu blijkt gaat het om een fusieonderzoek.

SP-raadslid Anne-Marie Mineur: “We hebben de wethouder nota bene gevraagd om breder te kijken dan alleen een fusie. De Stichting Animo zou best willen fuseren, maar is de gevolgen van een eerdere fusie nog niet te boven. SWO is druk bezig om problemen uit het verleden op te ruimen, en wil daar eerst tijd en energie in steken. WVT draait uitstekend, maar zit ook niet te wachten op een gedwongen fusie. Deze organisaties zijn erg afhankelijk van vrijwilligers, en je moet daar terdege rekening mee houden. Je moet beseffen dat de vrijwilligers erg verknocht zijn aan hun eigen organisatie. Die kan je niet zomaar opheffen en reorganiseren. Een fusie levert altijd onrust op, helemaal als het om een gedwongen fusie zou gaan. Bij een vrijwilligersorganisatie komt dat dubbel zo hard aan. Dat heeft Animo aan den lijve ondervonden.”

De SP heeft de correspondentie met het onderzoeksbureau BMC opgevraagd. Daaruit blijkt, dat de wethouder al in november opdracht gegeven heeft voor een fusieonderzoek. Toch heeft hij tegenover de gemeenteraad steeds ontkend dat dat het expliciete doel was van het onderzoek. Mineur: “In het raadsvoorstel staat dat een fusie niet kan worden uitgesloten. In de raad zei de wethouder dat een fusie geen doel op zichzelf kan en mag zijn. Daar nam de raad toen genoegen mee. Ons voorstel om de mogelijkheid van een fusie bij voorbaat te schrappen, leek toen niet meer nodig. Naar nu blijkt was een fusie wel steeds het doel van het onderzoek. De wethouder trekt zich niets aan van de zorgen van de raad. Dat is een kwalijke zaak.”

De vragen moeten binnen vier weken beantwoord worden. Afhankelijk van de uitkomst van de vragen zal de SP zich beraden op verdere stappen.

De complete set vragen aan het college