SP-congres helpt krimp luchtvaart.

14 november 2023

SP-congres helpt krimp luchtvaart.

De luchtvaart behoort tot de grote vervuilers, maar die door een overheidsmaatregel niet in het lijstje van grote stikstof uitstoters voortkomt. Naast geluidshinder tot diep in de nacht voor omwonenden in straal van 40 km rond Schiphol, worden ook giftige stoffen uitgestoten bij landen en opstijgen. Daarnaast is de geplande 4e-aanvliegroute een handvat voor de luchtvaart om het aantal vluchten te blijven uitbreiden. Omdat hiermee ook de klimaatverandering verder wordt versneld, heeft de SP drie belangrijke amendementen aangenomen op haar verkiezingscongres, die mede tot stand zijn gekomen door SP-afdeling de Bilt en afdeling Veenendaal.

1. Verbod op nachtvluchten om de nachtrust en de gezondheid van mensen beschermen.
  2. De hub functie afbouwen. Hiermee wordt het overstappen, door reizigers die niet in Nederland moeten zijn, stopgezet. Dit leidt tot een grote daling van vluchten van en naar Schiphol.
  3. Lelystad Airport sluiten en er komen geen nieuwe aanvliegroutes, zoals bijv. de 4e aanvliegroute, van en naar Schiphol.

Het resultaat van de aanname van deze 3 amendementen geeft aan dat het menens is in de SP om de luchtvaart te krimpen ten behoeve van het tegengaan van de klimaatverandering.

Lees meer over deze en andere maatregelen tegen klimaatverandering in het SP-verkiezingsprogramma in hoofdstuk 3: Een Schoon Nederland.

Over de 4e aanvliegroute staat hier meer informatie