Circulaire economie: leer zelf repareren

2 juli 2021

Circulaire economie: leer zelf repareren

De SP is vóór een circulaire economie waarbij er zo min mogelijk afval wordt geproduceerd. Leer hoe je zelf kunt repareren of ga naar een repaircafé als je dat niet in je eentje lukt. In sommige gevallen is een professional onontkoombaar. Er komt nu ook Europese wetgeving aan waarin het recht op reparatie wordt vastgelegd!

We produceren wereldwijd een steeds grotere afvalberg. En dat gaat niet alleen over plastic. We hebben vooral in onze westerse samenleving een wegwerpcultuur laten ontstaan. Wat kapot is gooien we makkelijk weg en vervangen het snel voor een nieuwer of 'beter' model. Gelukkig zijn al sinds jaren de repaircafé's in opkomst. Als er meer vraag komt naar duurzamere en reparable apparaten, dan zal dat bijdragen. Dat betekent meestal een hoger aankoopbedrag. Maar dan heb je ook wat.

Goede telefoons, laptops en pads kun je ook refurbished kopen (hersteld en geupgrade). Ook dat is beter voor het milieu.

Wie wil leren om zelf te repareren heeft vast iets aan deze websites:

Geef het door aan je vrienden en bekenden en draag zo bij aan een schonere wereld.

Over de aankomende Europese wetgeving: https://www.voordewereldvanmorgen.nl/artikelen/komt-het-recht-op-reparat...

Vergeet niet: als het écht niet meer te repareren is, maak gebruik van de recycle-service van winkels, breng het naar het afvalstation of laat grof vuil het ophalen.