Aktie Voedselbank De Bilt van start

28 november 2020

Aktie Voedselbank De Bilt van start

Foto: Michiel van Tienhoven

SP De Bilt start een aktie om de Voedselbank in De Bilt te helpen.

We weten het allemaal, de SP vindt het feit dat in ons rijke land een voedselbank nodig is een schandaal. We zien het als een zwaktebod. De verschraling van het financieel sociale vangnet door het neo-liberalistische beleid zien wij als hoofdoorzaak.

Dat neemt niet weg dat we mensen die in de verdrukking zijn gekomen en van zowat niets moeten leven een warm hart toedragen. Zeker de Coronacrisis heeft bijgedragen aan een toename van mensen die afhankelijk zijn geworden van de voedselbank. Daarom willen we ons steentje nu bijdragen en dan met name voor producten die zelden aan de voedselbank worden aangeboden, terwijl ieder huishouden daar behoefte aan heeft.

Tijdens onderling overleg werd ons verteld dat er altijd een groot tekort is aan de hieronder genoemde producten. In onze gemeente zijn 142 huishoudens afhankelijk van de Voedselbank, de laatste maanden zijn er 20 huishoudens bij gekomen, in totaal 400 personen. Er worden wekelijks standaard pakketten gemaakt met het hoognodige. Uit een aparte kast mogen mensen 1 of 2 dingen per keer kiezen.  Ons doel is om die kast te vullen met spullen waar tekort aan is. Dit is het hardste nodig:

Wasmiddel en wasverzachter, schoonmaakmiddelen, tandpasta, zeep, bodylotion, maandverband, wegwerpluiers, mondkapjes, wattenrondjes, pleisters en dergelijke.

Heb je zelf nog onaangebroken verpakkingen op voorraad staan, ben je bereid die voor de Voedselbank te doneren? Of zou je als je toch inkopen doet een extra pakje of fles uit de bovenstaande lijst mee willen nemen? Misschien wil je ook aan vrienden, familie, kennissen of buren  vragen of ze willen doneren? Veel mensen vinden het een sympathiek gebaar om iets voor minder bedeelden te doneren rond de feestdagen.

Een alternatief voor spullen doneren is dat je geld overmaakt naar de bankrekening van SP De Bilt, o.v.v. “Actie Voedselbank”.                  IBAN: NL56 RABO 01330 267 87               Afhankelijk van de hoogte van het bedrag dat binnenkomt en in het vertrouwen van akkoord van onze leden, heeft het bestuur besloten om het bedrag aan te vullen/op te hogen uit onze kas.

De teller van de donaties staat op  23-12-20 op 1000 Euro!

Verzamel-adressen om spullen naartoe te brengen

1.            Plutolaan 164, Bilthoven (begane grond). Indien afwezig kun je rechts naast de voordeur je bijdrage onder het afdak in de kunststof box stoppen. 3x daags wordt gecontroleerd en leeggehaald. Voor grote verpakkingen of dozen maak even een afspraak: 0654904150 bgg stuur een sms met je nummer, dan word je teruggebeld. Of mailen: marisbur@gmail.com

2.            Pieter Noorwitskwartier 36, Bilthoven. Bel even om af te stemmen met Ron. 06-55183289

De actie loopt door tot en met 23 december.  In overleg met de voedselbank bieden we 8 januari 2021 de inzameling aan.