SP en GroenLinks willen snelle beëindiging gebruik glyfosaat

11 juli 2019

SP en GroenLinks willen snelle beëindiging gebruik glyfosaat

Foto: GroenLinks Databank, met toestemming / GroenLinks Databank, met toestemming

De Biltse raadsfracties van de SP en GroenLinks willen dat er snel een einde komt aan het gebruik van glyfosaat, zowel door de landbouw als door particulieren. Glyfosaat is het actieve bestanddeel in onkruidverdelgers als Roundup en staat nationaal en internationaal steeds meer ter discussie vanwege aantoonbare schade aan mens, dier en milieu.

Hoewel de EU in 2017 besliste dat het product nog 5 jaar gebruikt mag worden, besloot het Oostenrijkse parlement onlangs tot een totaalverbod op glyfosaat. En in een land als België mogen glyfosaat bevattende middelen niet meer gebruikt worden door particulieren, maar nog uitsluitend door professionals.

In ons land is het middel echter ook voor particulieren nog steeds te koop in onder meer tuincentra, ook in onze regio. Daarom vragen de raadsleden Boer (SP) en Zandvliet (GroenLinks) of het College van BenW bij de landbouwbedrijven in de gemeente wil aandringen op het gebruik van natuurvriendelijke alternatieven voor glyfosaat. Ook vragen zij de inwoners van de gemeente De Bilt via de lokale media op te roepen geen glyfosaat meer te gebruiken in hun tuinen en hen te wijzen op milieuvriendelijke alternatieven van onkruidbestrijding. Tenslotte willen de beide raadsleden dat de gemeente ook waterbedrijf Vitens en de beide waterschappen vraagt via hun communicatiekanalen eenzelfde oproep te doen.