Over ziekenhuizen die failliet gaan en andere gevolgen van de Marktwerking

9 januari 2019

Over ziekenhuizen die failliet gaan en andere gevolgen van de Marktwerking

Vrijdag 1 februari a.s. organiseert SP De Bilt weer samen met het Nationaal ZorgFonds een bijeenkomst over de toekomst van onze ziekenhuizen en de zorg.

Locatie: Achterzaal Eetcafé Miltenburg, Oude Brandenburgerweg 32, Bilthoven, inloop vanaf 19.30 uur, start van het programma om 20.00 uur. De avond is gratis toegankelijk.

Teamleden van Het Nationaal ZorgFonds zijn aanwezig: Rogier Botting (fysiotherapeut) en Coby Groenendijk (psychiater en mede oprichter Nationaal ZorgFonds). Tevens is Danielle ten Klooster aanwezig, zij is fractiemedewerkster Zorg in de Tweede Kamer voor de SP.  We geven deze avond ook  aandacht aan de plannen van het huidige college voor de zorgtaken van onze gemeente!

Programma:

• 20:00 uur opening met filmpje Achmea actie 29 oktober 2018
  • 20:10-21:00 uur Gesprek met de aanwezigen. Wat brengt u hier, wat is uw ervaring?
  • 21:00 uur Analyse van het probleem Coby Groenendijk (arts en mede oprichter NZF)
  • 21:30 uur tot 22:00 uur Nationaal ZorgFonds comité legt uit wat we kunnen doen en hoe we samen het Nationaal ZorgFonds tot stand kunnen brengen.
  • 22:00 Borrel, napraten, inschrijven, naar huis.

Er is alle reden ons ongerust te maken over de ontwikkelingen in de zorg: landelijk, regionaal en gemeentelijk. Daarom organiseren we (nogmaals!) een avond over het Nationaal ZorgFonds, waarbij we ook onze ervaringen willen uitwisselen.

• De IJsselmeerziekenhuizen in Flevoland en het MC Slotervaart in Amsterdam zijn failliet verklaard. Zilveren Kruis Achmea trekt de stekker uit de ziekenhuizen; patiënten en zorgverleners zijn de dupe.  Het Meander ziekenhuis in Amersfoort en het Bronovo ziekenhuis in Den Haag staan nu op de lijst van  14 “zwakke ziekenhuizen” met financiële problemen. Sluiting komt ook hier mogelijk dichterbij. De marktwerking is een nachtmerrie en heeft bewezen niet te werken. Geld verdienen staat voorop, onze Zorg is sluitpost.
  • In de nieuwe polissen van 2019 verdwijnen behandelwijzen zoals Acupunctuur uit de aanvullende vergoedingen. Dit leidt echter niet tot verlaging van de premie! De zorgverzekeraars hebben miljarden op de plank liggen en toch klagen ze dat er niet voldoende geld is om in de behoefte aan goede zorg te voorzien.
  • Ook in onze eigen gemeente De Bilt zijn er vanuit precies dezelfde gedachte bezuinigingsplannen in de maak. Het huidige college heeft besloten om de komende 4 jaar 2.1 miljoen Euro te bezuinigen op WMO, jeugdzorg, huishoudelijke hulp en hulpmiddelen. Kernwoorden zijn: Strenger aan de poort, fraudebestrijding, afschalen van zorg, toegang tot jeugdzorg strenger beoordelen, kritische aansturing. De zorg is getransformeerd in een bureaucratisch protocol, dat zo onpersoonlijk mogelijk wordt uitgevoerd.

Dit systeem is ziek. Het is tijd voor Zorg zonder concurrentie, marktwerking en faillissementen.

Het is tijd voor een Nationaal ZorgFonds: Zorg voor wie het nodig heeft met premies naar draagkracht. Een overheid die controleert en niet wegkijkt. Dit kan alleen maar veranderen door het maken van de juiste politieke keuzes.