SP actie sociale huur Schapenweide

22 december 2018

SP actie sociale huur Schapenweide

Zaterdag 5 januari aanstaande gaat SP De Bilt actievoeren voor de bouw van sociale huurwoningen op de Schapenweide. Vanaf 13:30 uur staan daar de fractievoorzitter, een commissielid en andere actieve leden naast het oude PTT gebouw aan de Anthonie van Leeuwenhoeklaan met een groot spandoek. U kunt terplekke een gesprek hierover met ze aan gaan.

In gemeente De Bilt is voor de inwoners nauwelijks een passende huurwoning te vinden. Het breekt gemeente De Bilt al vele jaren op en de druk op de woningmarkt groeit als kool. Daarbij gaat slechts 35% van de vrijkomende woningen naar eigen inwoners van De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Bilthoven, Hollandse Rading of Westbroek.

Starters op de woningmarkt, alleenstaanden en gezinnen met een minimaal inkomen vinden nauwelijks een passende woning. Steeds vaker wordt men gedwongen elders in de regio te zoeken. Dan wijkt men gedwongen uit naar Zeist of Utrecht, Maarssen of zelfs Woerden. Jongeren vinden dat wellicht aantrekkelijk, maar ouderen die hier geboren en getogen zijn worden daarmee ontheemd en van hun sociale netwerk beroofd. Met name ouderen worden de dupe van dit grote tekort aan betaalbare woningen. Wat tegenwoordig nog sociale huur mag worden genoemd, is voor vele ouderen, al dan niet met een klein pensioentje onbetaalbaar geworden.

Er zijn inmiddels wel wat sociale huurwoningen gebouwd in de Leijen en er worden er nog gebouwd op de Melkweg, maar dit betreft slechts 132 woningen, terwijl er binnen 4 jaar minstens 450 moeten komen. De Schapenweide is door het huidige college bestemd voor bedrijfspanden horend bij het bioscience park Utrecht, verwant aan de huidige bedrijven op het voormalige RIVM terrein. Echter daar is naar groeiende overtuiging van zelfs Provinciale Staten en gemeenteraad veel minder behoefte aan dan aan sociale woningbouw en woningen in de middelhoge huursector. Daarom is De Schapenweide volgens SP De Bilt De ideale locatie voor nieuwe sociale huurwoningen!