Vuurwerk en de SP

19 januari 2018

Vuurwerk en de SP

Het is weer januari en dat is het moment om terug te kijken op de afgelopen jaarwisseling. Wat mij (persoonlijk) dit jaar opviel is dat elk jaar het gebruikte knalvuurwerk zwaarder wordt. Was tot voor kort een Cobra 6 zwaar, nu waren er al Cobra 8's te horen. Even voor de duidelijkheid, een Cobra 6 heeft meer explosieve kracht dan een handgranaat. Als ik dan daar tieners mee rond zie lopen dan begin ik me zorgen te maken. Zorgen die blijkbaar terecht zijn, want afgelopen jaarwisseling zijn er 473 (!) gewond geraakt door vuurwerk. Schokkender is dat het merendeel omstanders waren. Bron: https://nos.nl/artikel/2151297-daling-aantal-vuurwerkslachtoffers-stagneert.html

Verder weten we allemaal dat het vuurwerk een sterk vervuilend effect heeft op onze omgeving. Elke jaar liggen onze straten wekenlang vol met afgestoken vuurwerkstukken. Ook is er ondertussen beruchte mist die vaak op oudejaarsavond ineens opsteekt. Dat zijn waterdeeltjes die zich mengen met de kruitdeeltjes (fijnstof) en dan uitgroeien tot een mist, zoals die vroeger bekend was in Londen in de tijd dat iedereen steenkool gebruikte, de beruchte “London Peasoup”.

Toch is de SP niet per definitie tegen vuurwerk, het zou alleen verdeeld moeten worden in knal- en siervuurwerk. Aangezien dat alleen mogelijk is door landelijke regelgeving, die er helaas niet aan zit te komen, moeten we iets anders bedenken. De enige mogelijkheid die de gemeente heeft is een totaalverbod van vuurwerk via de APV.

Om onze inwoners toch de kans te geven te genieten van vuurwerk zou een professionele vuurwerkshow een oplossing kunnen zijn. Bijkomstig voordeel is dat we een prachtig, gezellig “event” creëren waar ongetwijfeld wel een paar ondernemers een leuke verdienste zouden kunnen hebben, ik denk dan aan de verkoop van drankjes, hapjes en wellicht het spelen van “live” muziek. De SP denkt dat we hiermee het nuttige met het aangename kunnen combineren.