Duurzaamheid, een belangrijk thema bij de gemeenteraadsverkiezingen

15 januari 2018

Duurzaamheid, een belangrijk thema bij de gemeenteraadsverkiezingen

Foto: Jan

SP De Bilt heeft op zaterdag 13 januari met een delegatie van 8 leden een bezoek gebracht aan het Repair Café in WVT Bilthoven. Niet alleen om onze kapotte spullen aan te bieden voor reparatie, maar ook om onze gloednieuwe folder van de Themagroep Duurzaamheid aan te bieden. Deze folder “op weg naar een duurzame economie” kan je via de link onderaan dit artikel downloaden.

Het Repair Café wordt in ons actieprogramma 2018-2022 genoemd als een van de organisaties die we steunen. Kortom het werd tijd om aan deze relatie wat meer dan gebruikelijk aandacht te besteden. En dat hebben we gedaan in het kader van de verkiezingsactie bakfiets-op-tournee.

Het Repair Café in WVT Bilthoven is dit jaar begonnen aan de 7e jaargang en daarmee een van de oudste van de ca. 500 Repair Cafés in Nederland. WVT is hiervoor een hele geschikte locatie, onder meer omdat het beschikt over een grote werkplaats waar het zelfs mogelijk is om te lassen.

In het Café werden we ontvangen en rondgeleid door Sofie Bakker, die al 7 jaar elke maand het Café organiseert  samen met Anne Marie Gout.  Enkelen van ons hadden iets ter reparatie meegebracht: Menno kwam met een kapotte tablet, die helaas niet meer te repareren was… Frans had meer succes met zijn strijkijzer: dat werd weer goed warm na de deskundige ingrepen van reparateur Kees (zie foto).

In het Café hebben wij de folder over Duurzaamheid uitgedeeld. Zowel onder bezoekers als onder de reparateurs was daar grote belangstelling voor. We hebben er met veel mensen over gesproken waarom zij het belangrijk vinden hun spullen te laten repareren. En dan speelt niet alleen geld een rol, maar ook het verantwoordelijkheidsgevoel om een beetje zuinig met onze spullen om te gaan. En dat is uiteindelijk goed voor een meer duurzame wereld.

We hebben ook gezien dat het Repair Café een prettige ontmoetingsplaats is. En dat is ook belangrijk voor duurzaamheid, want een duurzame wereld begint bij de mensen!