Ook in De Bilt actie tegen TTIP en CETA op nationale actiedag 28 mei

22 mei 2016

Ook in De Bilt actie tegen TTIP en CETA op nationale actiedag 28 mei

Foto: Anne-Marie Mineur

Op 28 mei komen in het hele land mensen op de been om actie te voeren tegen de omstreden vrijhandelsverdragen TTIP en CETA. In De Bilt zal op de Hessenweg een kraam staan met informatie voor het winkelend publiek. Juist op de dagelijkse boodschappen kan TTIP een grote invloed hebben.

Verder is er een feestelijke begrafenisstoet in Amsterdam, wordt in de internationale rechtsstad Den Haag de eerste arbitragezaak van een multinational tegen de staat uitgebeeld, organiseren Wageningers een festival voor de lokale economie en kunnen bezorgde mensen in Terneuzen naar de TTIP-vrije zone op de markt.

De Nationale Actiedag is een initiatief van Milieudefensie, en is een evenement van en voor iedereen. Lokaal ligt het initiatief in handen van onder andere milieu- en klimaatactivisten, studenten, vakbondsleden, ondernemers, kunstenaars en lokale politici. In De Bilt zijn SP en GroenLinks op dit punt een samenwerking aangegaan, nadat zij – met Beter De Bilt - in de gemeenteraad in oktober al een motie hadden ondersteund om ook hier een TTIP-vrije zone te maken. Deze heeft het toen nog niet gehaald.

Anne-Marie Mineur, Europarlementariër uit De Bilt: “Je zult begrijpen dat ik in Brussel aardig druk ben met de TTIP, of liever gezegd met de bestrijding ervan. Ik vind dus heel prettig dat er ook in De Bilt zoveel aandacht aan wordt besteed. Ik moet in meer plaatsen in het land optreden, maar ik ben natuurlijk ook in De Bilt van de partij.”

Tweede Kamer buiten spel

CETA is het al uitonderhandelde vrijhandelsverdrag van de Europese Unie met Canada, waarover de Europese Commissie binnenkort een besluit neemt. CETA zet de deur open voor miljardenclaims van multinationals uit de Verenigde Staten tegen de Nederlandse staat. De Europese Commissie dreigt zo de Tweede Kamer buiten spel te zetten. TTIP is het beoogde vrijhandelsverdrag van de Europese Unie met de Verenigde Staten, waarover al sinds 2013 wordt onderhandeld.

Democratie in de uitverkoop

TTIP en CETA zetten de democratische beleidsvrijheid van gemeenten en de nationale overheid  in de uitverkoop. De controversiële verdragen bieden multinationals de mogelijkheid om in een speciaal voor hen opgericht tribunaal de overheid aan te klagen als deze bijvoorbeeld besluit reclame voor ongezond voedsel voor kinderen te verbieden, zoals in Den Haag op theatrale wijze zal worden uitgebeeld.

Milieudefensie over TTIP en CETA

Met de leus 'Een beter milieu eindigt bij TTIP', voert Milieudefensie campagne tegen beide handelsverdragen en voor een eerlijke, duurzame economie. TTIP bedreigt de broodnodige/ hoognodige transitie naar een fossielvrije en duurzame samenleving en  landbouw. Ook de vrijheid van democratische gekozen overheden om eigen beleid te maken komt in gevaar, bijvoorbeeld op het gebied van sociale rechten van werknemers.

Datum en tijd:
zaterdag, mei 28, 2016 - 11:00 tot 15:00
Waar:
Hessenweg thv van de Herenweg (voor de voormalige ekoplaza, nr 127)