Vanaf 2016 wappert in De Bilt ook de regenboogvlag op “coming-out”-dag.

1 november 2015

Vanaf 2016 wappert in De Bilt ook de regenboogvlag op “coming-out”-dag.

Foto: Pixabay.com / Pixabay.com

Afgelopen donderdag 29 oktober is de SP-motie aangenomen om voortaan elke 11e oktober, de zogenaamde “coming-out” dag, de regenboogvlag te laten wapperen boven het gemeentehuis. Op deze dag wordt stilgestaan bij de positie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s). De Bilt schaart zich nu bij de 45 andere gemeenten in Nederland die dit doen. De SP overhandigde tijdens de vergadering een regenboogvlag aan de voorzitter.

Met het ophangen van de regenboogvlag bij stadhuis en/of andere opvallende plaatsen in de gemeenten wordt het signaal afgegeven dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en zich veilig en geaccepteerd moet kunnen voelen in onze samenleving, maar ook een boodschap aan alle inwoners en organisaties om zich hiervoor blijvend in te zetten.

Menno Boer, fractievoorzitter SP: “Het wordt tijd dat ook deze gemeente meer doet aan de emancipatie van onze inwoners. Natuurlijk is de dag voornamelijk bedoeld om mensen die nog in de “kast” zitten, er uit te krijgen. Maar die vlag staat namelijk ook symbool voor de diversiteit van Nederland, een feit waar wij allen trots op zijn. De vlag is dus ook bedoeld voor andere groepen die het moeilijk hebben in Nederland.”