Teleurstelling over houding gemeenteraad bij TTIP-motie

1 november 2015

Teleurstelling over houding gemeenteraad bij TTIP-motie

Foto: Elton Wollenberg / TTIP-demonstratie, Dam Amsterdam, 23 mei 2015.

In de vergadering van de gemeenteraad van donderdag 29 oktober is het voorstel van de SP “buiten de agenda” over het Amerikaanse vrijhandelsverdrag TTIP afgewezen. Zij werd alleen gesteund door Groen Links, Beter de Bilt en Bilts Belang.

Menno Boer: “Het feit dat links èn rechts hebben voorgestemd toont aan dat TTIP in onze gemeente niet gewenst is. Het is onbegrijpelijk dat de andere partijen zich niet voor de motie durfden uit te spreken. Inhoudelijk zijn de andere partijen het met ons eens, maar blijkbaar wegen partijpolitieke belangen meer, dan de belangen van onze inwoners en ondernemers. Er zijn in het land al 10 gemeenten die TTIP openlijk hebben afgewezen. Jammer genoeg voegt De Bilt zich niet bij deze moedige groep.“

In het Europese parlement wordt de strijd tegen TTIP gevoerd door de bekende ingezetene van De Bilt: Anne-Marie Mineur. Zij reageert ook met ongenoegen op het nieuws:

“Men beseft blijkbaar ondanks alle demonstraties en Tv-uitzendingen nog onvoldoende welke bedreigingen er van dit vrijhandelsverdrag uit kunnen gaan. Het idee is om de Amerikaanse en de Europese markt samen te voegen, en dat vraagt afstemming van de wederzijdse regelgeving. In principe wordt elk Amerikaans product automatisch toegelaten tot de Europese markt, ook als het niet voldoet aan onze strengere regels. Ook onze middenstand gaat hier straks mee te maken krijgen: TTIP biedt weliswaar kansen voor een kleine groep exporterende bedrijven, maar het betekent ook heel veel extra oneerlijke concurrentie voor onze binnenlandse producenten. Deze gemeente waar alleen met het woord wordt opgekomen voor het MKB, haakt weer af als het op daden aankomt.”

De tegenargumenten waren veelal niet inhoudelijk, maar gingen voornamelijk over de vorm: “de gemeente is niet het platform voor Europese aangelegenheden”.

Menno Boer: “Het getreuzel en geneuzel van de meeste raadsleden over dit onderwerp maakt me treurig. Wat ze zich blijkbaar niet realiseren, is dat niet alleen Den Haag en Brussel, maar ook Washington gaat meepraten over onze regels. Dat levert niet alleen een hoop extra bureaucratie op waar we niet op zitten te wachten, we leveren ook een heleboel democratische zeggenschap in. Daar heeft de gemeenteraad juist wel wat over te zeggen.”