Vier 1 mei in amsterdam met de FNV

12 april 2015

Vier 1 mei in amsterdam met de FNV

1 mei is een dag dat in praktisch heel de wereld een officiële vrije dag is uit respect voor arbeiders in alle vormen. Zonder de werkende mensen, de arbeiders in de fabrieken, de mensen in de bouw, in ziekenhuizen maar ook op kantoor, of in dienst van de overheid zou de maatschappij volledig in elkaar vallen en de economie instorten. We zorgen voor elkaar, en we hebben lang moeten vechten om rechten te verwerven voor deze vaak hardwerkende mensen.

Daarom word er op 1 mei in de meeste landen stil gestaan bij elkaars leven en de rechten die wij nodig hebben om gezond en eerlijk te kunnen werken. Waardering voor mensen die vaak uitgebuit werden of worden maar toch dagelijks naar hun baan gaan. Tevens is de strijd voor betere arbeidsvoorwaarden en rechten helaas nooit afgelopen.

Vreemd toch dat wereldwijd de dag van de arbeid op 1 mei een doorbetaalde vrije dag is behalve in Nederland. Er zijn al lange tijd organisaties en partijen bezig om 1 mei ook in Nederland een officiële vrije dag te laten worden zodat ook hier in Nederland de dag van de arbeid gevierd kan worden.

Nu is het zo dat de FNV zich ook heeft uitgesproken tegen deze situatie en zij wil Nederland laten zien dat ook hier 1 mei even belangrijk is als in de rest van de wereld. Dat Nederlanders net zo hard werken en vechten voor hun rechten als elders. Daarom hebben de bonden besloten om op 1 mei 2015 in Nederland een campagnedag te houden in het teken van échte banen.

Er worden in verschillende plaatsen acties gehouden. In Amsterdam word er een mars gehouden vanaf de Rai naar het Martin Luther King park. Op het M.L.K.park zal ook en grote manifestatie worden gehouden met podia, artiesten, kraampjes muziek en noem maar op. Tevens zal er een landelijke actie worden gehouden waarbij de sociale media aan belangrijke rol zal gaan spelen.

(Klik hier voor het artikel van de FNV)

Vindt u ook dat de dag van de arbeid op 1 mei in Nederland op de kaart gezet moet worden? Kom dan ook naar bijv. Amsterdam en maak gebruik van het gratis verzorgde vervoer voor iedereen die zich aanmeldt; (klik hier).

Laten we hopen dat de zon schijnt!