Ouderbijdrage Jeugdzorg moet opgeschort worden.

21 april 2015

Ouderbijdrage Jeugdzorg moet opgeschort worden.

Op donderdag 23 april zal de SP in de raadsvergadering opnieuw de eerder ingetrokken motie indienen die de verplichte ouderbijdrage van de jeugdhulp met verblijf voorlopig zal opschorten. Dit zal gelden zolang de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) nog met het Rijk in onderhandeling is om de regeling aan te passen. Deze meevaller voor de gemeente van ruim €11.000 per jaar moet onmiddellijk terug naar de ouders.

“Deze regeling is buiten proporties. De nieuwe, verplichte ouderbijdrage loopt op tot €132 per kind per maand. Even ter vergelijking: de overheid geeft iets meer dan €90 per maand aan kinderbijslag. De ouders hebben heel vaak juist hogere kosten in plaats van lagere. Reiskosten, dubbele kleding en vaak extra speelgoed voor die kinderen. Het loopt allemaal al snel in de papieren voor de ouders.

Verder is de manier van innen zeer bureaucratisch opgezet. De gemeente moet bepalen welke mensen hoeveel moeten betalen, dat moet zij handmatig doorgeven aan het CAK, die stuurt dan facturen naar de ouders. Na betaling gaat de hele papierhandel en het geld terug naar de gemeente.

Het gaat in onze gemeente om een beperkt aantal gezinnen die hierdoor worden getroffen.  Het zal waarschijnlijk ook maar voor een paar maanden zijn, dus blijft dit voor de gemeente prima te overzien. Door onze motie bespaart de gemeente ook nog eens geld aan onnodige bureaucratie.” aldus fractievoorzitter Boer.

Ondertussen hebben al ongeveer 100 gemeenten in Nederland besloten de ouderbijdrage voorlopig ook niet te gaan innen. De SP hoopt dat de wethouder deze motie zal omarmen, maar verwacht dat deze motie in elk geval aangenomen zal worden door de raad.