Toch nog plek voor moeilijk lerenden in Utrecht

9 maart 2015

Toch nog plek voor moeilijk lerenden in Utrecht

Afgelopen donderdag was de SP aanwezig bij de voorlichtingsmarkt van de Entree XL opleiding van het ROC Midden Nederland. Deze opleiding stond, door een nieuw regionaal samenwerkingsverband, tot voor kort op de nominatie om geschrapt te worden.

"Wij zijn hier tevreden over. Hierdoor blijft er voor jongeren uit De Bilt een goede opleiding over. Dit zijn  jongeren die dankzij deze opleiding en de begeleiding daarna een prachtige baan kunnen krijgen. Goed om te merken dat er zoveel ouders en leerlingen kennis willen maken met deze manier van werkend leren.” aldus Johan Stekelenburg.

De Entree XL opleiding begeleidt jongeren met een IQ tussen de 60-80. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat de Entree XL opleiding deze moeilijke groep jongeren een grote kans op een baan biedt. Na afloop van de opleiding houdt 9 van de 10 jongeren er een vaste baan aan over.

Het afgelopen jaar hebben ouders, leerlingen, docenten, jobcoaches, werkgevers en ook de SP in de regio Utrecht zich uitgesproken voor het behoudt van de Entree XL opleiding voor moeilijk lerenden. Uit eerdere plannen van het ROC Midden Nederland en de gemeente Utrecht bleek dat men deze studie richting van de hand wilde doen. De SP is erg blij dat uiteindelijk besloten is om deze opleiding alsnog voort te zetten.

Stekelenburg: ”We mogen trots zijn dat we deze vorm van onderwijs, waar iedereen met hart en ziel aan werkt, als regio hebben weten te behouden. Hierdoor verhogen we de kans dat deze kwetsbare jongens en meiden een goede plek krijgen op de arbeidsmarkt.”