Laat de afvalbakken niet vallen!

25 januari 2015

Laat de afvalbakken niet vallen!

De plannen van het college zijn duidelijk; er moeten 225 afvalbakken verdwijnen. Tenzij goedwillende inwoners ze “adopteren”. Dat wil zeggen dat ze wat onderhoudsmateriaal en een sleutel krijgen, rondom de afvalbak moeten opruimen en dit dan zelf afvoeren. Werknemers van de BIGA die dit tot nog toe uitvoerden moeten dan van de gemeente ander passend werk krijgen.

Fractievoorzitter Menno Boer gaat donderdag 29 januari tijdens de raadsvergadering een motie met een tegenvoorstel indienen, samen met andere partijen. Daarin wordt voorgesteld om het Houtens model te gebruiken. Dat bestaat uit het volgende: wel adoptie, geen verwijdering.

Boer: “Dit lijkt toch erg veel op een schijnbezuiniging. Bovendien vragen we ons af of de inwoners ook nog een vorm van begeleiding krijgen bij hun klus. In Houten is men al gestart met deze vorm van adopteren. We zijn benieuwd naar ervaringen van andere gemeenten die dit hebben ingevoerd, of dit ook werkelijk wat oplevert. Wat is het plan als blijkt dat het een puinhoop wordt waar de bakken definitief worden weggehaald? De SP is niet tegen het adopteren van afvalbakken, maar dit is een raar plan.”