Toch een nieuw zwembad !?

27 juli 2013

Toch een nieuw zwembad !?

Op initiatief van de SP hebben enkele partijen in de gemeenteraad de koppen bij elkaar gestoken. Zij willen een politiek en maatschappelijk draagvlak vinden voor de aanleg van een nieuw zwembad. Het zijn Bilts Belang, CDA, SP en ook de ChristenUnie heeft zich bij dit initiatief aangesloten. Waar gaat het om? Het oude zwembad Brandenburg is eigenlijk totaal versleten, en moet vervangen worden. Of niet?

Dirk van Kekem, tijdelijk voorzitter van de initiatiefgroep en voormalig gemeenteraadslid: "het is al jaren bekend dat de bevolking van de gemeente een zwembad een onmisbare voorziening vindt, en dus moet er een zwembad blijven. De plannen voor een nieuw of minimaal een gerenoveerd zwembad die in de afgelopen jaren zijn gemaakt hebben geen genade gevonden in de ogen van de gemeenteraad. Ook het laatste plan is gesneuveld, en nu dreigt het gemeentebestuur haar handen van het zwembad af te trekken. Dat mogen we niet laten gebeuren."

Dus een nieuw zwembad bouwen. Waar? Hoewel het misschien wel op een paar plaatsen kan lijkt toch de beste plek daar waar het zwembad Brandenburg nu ligt. Volgens de leiding van het zwembad en de initiatiefgroep is er ruimte genoeg en zelfs is het mogelijk aan nieuwbouw te beginnen zonder het oude bad te moeten sluiten. En de financiering ervan? Het gemeentebestuur heeft cijfers verstrekt die veel te hoog lijken. De initiatiefgroep denkt dat het veel goedkoper kan, en is reeds bezig aan een inventarisatie.

Wat hebben we minimaal nodig? Een bak water van 33 x 25 meter, openslaande deuren naar buiten en een ligweide. Daarmee kun je alle doelgroepen bedienen, zowel wedstrijd- als baantjeszwemmers, de waterpoloƫrs en doelgroepen, zoals aquajoggers, zwemlesklantjes, maar ook (in de zomermaanden) jeugdrecreanten en kun je mogelijk ook schoolzwemmen herinvoeren.

In de komende maanden hoopt de initiatiefgroep alle partijen (en daarmee zijn niet uitsluitend de politieke partijen bedoeld) bij elkaar te brengen voor het uitwerken van een plan. Voorlopig contactadres: Dirk van Kekem, tel. 030-2210759