SP voert ludieke actie voor kleinschalig bestuur

17 maart 2013

SP voert ludieke actie voor kleinschalig bestuur

De SP in De Bilt voert een ludieke actie voor kleinschalig bestuur. Daarmee verzet de SP zich tegen de plannen van minister Plasterk voor een mega-provincie. De SP gelooft niet dat het samenvoegen van de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland voordelen oplevert. In plaats daarvan wil de SP dat onderzocht wordt of er niet beter in regioverband kan worden gewerkt.

Op verschillende plaatsen in De Bilt heeft de SP plaatsnaamborden opgehangen met “De Bilt – gemeente Amsterdam”. Dat is een ludieke verwijzing naar de samenvoeging van de drie provincies. In de provincie Utrecht zit De Bilt met 42.000 inwoners in de middenmoot. In een Randstadprovincie met 3,5 miljoen inwoners zou De Bilt één van de kleintjes zijn. De stad Amsterdam, met 800.000 inwoners, zal een veel zwaarder stempel drukken op het beleid van het nieuwe landsdeel.

Bilts afdelingsvoorzitter Anne-Marie Mineur is ook fractievoorzitter voor de SP in Provinciale Staten van Utrecht: “Mensen zijn steeds beter in staat om zelf over hun omgeving te beslissen. Dat merken we ook als we langs de deuren gaan. Ze weten heel goed wat er speelt in hun straat, hun buurt, hun gemeente, en ze weten ook wat ze willen. Als je het bestuur kleinschalig houdt, dan blijft het ook doenlijk om er met elkaar uit te komen. Maar als je met 3,5 miljoen mensen moet overleggen, dan raken de belangen van de gewone mensen verloren. Bovendien: waarom moet iemand uit Amsterdam of Urk meebepalen wat er hier in De Bilt gebeurt?”

Dat er wordt nagedacht over een betere manier voor gemeenten om samen te werken, vindt de SP niet verkeerd. Mineur: “De rijksoverheid schuift een heleboel werk door naar de gemeenten, dus daar moeten ook meer kennis komen. Een andere rol voor de gemeenten betekent automatisch ook dat de provincie een andere rol krijgt. Maar daar moet dan wel echt serieus over nagedacht worden. Misschien is het wel beter als gemeentes in regioverband gaan samenwerken. Bovendien: minister Plasterk beschouwt deze samenvoeging als een bezuinigingsoperatie. De ervaring met gemeentefusies leert dat dat in elk geval niet klopt. Wij vinden het een ondoordacht en ongewenst plan, dat gedoemd is te mislukken.”