Geslaagde informatieavond voor huurders

10 februari 2013

Geslaagde informatieavond voor huurders

Afgelopen vrijdagavond 8 februari organiseerde SP De Bilt in Wijkcentrum WVT een informatieavond voor huurders. Aanleiding hiervoor zijn de voorbereidingen van de regeringspartijen om via de zogenoemde "verhuurderheffing" de huren van sociale huurwoningen flink te verhogen. Te gast was Tweede Kamerlid voor de SP, Paulus Jansen, die voor een goed gevulde zaal kwam vertellen over de achtergronden hiervan en over de mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de geplande huurverhogingen niet doorgaan.Huurdersavond met Paulus JansenPaulus Jansen spreekt tijdens de huurdersavond

Jansen: 'De regeringspartijen willen dat de woningcorporaties 2 miljard extra aan belasting gaan betalen, de verhuurderheffing. Omdat de corporaties dat geld - omgerekend ongeveer 75 euro per maand per huurder - ook ergens vandaan moeten halen, zullen de huren omhoog moeten. De huurverhoging kan zo oplopen tot 9 % per jaar. Of de corporaties moeten - om hun faillissement te voorkomen - op grote schaal renovatie- en nieuwbouwprojecten afblazen. Ook zal er door deze extra belastingmaatregel veel minder of geen geld beschikbaar blijven voor onderhoud en isolatie van woningen.'

Jansen: Slechte corporaties verkopen hun tafelzilver. Dat zijn vaak de betere
(eengezins-) woningen. Door de gedwongen verkoop van deze woningen zullen de wachtlijsten alleen maar verder oplopen.'

Omdat de Biltse Bewonersvereniging Woonspraak helaas niet aanwezig was, waren het vooral de verontruste huurders zelf die hun vragen aan Paulus Jansen voorlegden, zoals:
'Is er berekend hoeveel meer huursubsidie deze huurverhogingen de staat gaat kosten?' Jansen: 'Ja, dat gaat 440 miljoen extra kosten. Dat is omdat ruim een miljoen mensen huurtoeslag krijgt.'

Hoe kan het dat er nog maar zo weinig protest is? 'Mensen denken dat de huurtoeslag de verhoging opvangt, maar dat klopt niet. Meer dan de helft van de huurders van sociale huurwoningen ontvangt geen huurtoeslag, en boven de 540 euro huur ga je de verhoging sowieso zelf betalen. Verder zijn veel mensen nog niet op de hoogte van de verhuurderheffing. Maar als dit soort dingen is ingezet, dan draai je het niet meer terug', aldus Jansen.

De vraag uit het publiek of huren van huizen die 40 jaar staan en nooit gerenoveerd zijn ook omhoog mogen, beantwoordt Jansen bevestigend. Volgens Jansen wordt het tijd dat hurend Nederland eens goed kwaad wordt: 'Reken gewoon eens uit hoe je huishoudboekje eruit komt te zien met een huurverhoging.'

Het publiek had vrijdagavond veel vragen voor het Tweede Kamerlid: 'Maar wat kan er gedaan worden om de huren betaalbaar te houden?' Jansen heeft hier verschillende adviezen voor: 'Woonstichting SSW zou hun huurders kunnen mobiliseren en een handtekeningenactie op touw kunnen zetten. Huurders kunnen ook zelf een comité oprichten. Of doe mee met Manifestatie 'Huuralarm' die de Nederlandse Woonbond op 12 maart aanstaande in Den Haag organiseert.'

Jansen sluit de avond af met een boodschap die tegelijkertijd aan de corporaties is gericht: 'Jullie zijn de huurders van de corporaties. Die zijn vaak niet gewend om actie te voeren. Maar ze kunnen beter hun tanden laten zien. Niet alleen maar op de winkel passen!'

SP De Bilt neemt het advies van Kamerlid Paulus Jansen ter harte, en is bezig een comité op te richten. Wie zich wil aansluiten kan terecht bij debilt@sp.nl of 06-11293877.

Dit artikel is ook in De Vierklank verschenen.