Huishoudinkomenstoets per direct opgeschort in Zeist en omgeving

4 mei 2012

Huishoudinkomenstoets per direct opgeschort in Zeist en omgeving

De Regionale Sociale Dienst (RSD) in de regio Kromme Rijn/Utrechtse Heuvelrug stopt per direct alle voorbereidingen voor de huishoudinkomenstoets. Volgens die 'toets' zouden ouders die een uitkering genieten geen kinderen in huis mogen hebben die ook een uitkering hebben.

SP-raadslid Anne-Marie Mineur: “We zijn hier heel opgelucht over. De SP heeft zich steeds met hand en tand tegen deze regeling verzet, en we zijn blij dat hij nu van tafel is. Het idee dat kinderen verplicht zouden worden om voor hun ouders te zorgen, in plaats van dat ze een eigen toekomst kunnen opbouwen, was voor ons onverteerbaar.”

De huishoudinkomenstoets die het kabinet Rutte wilde invoeren, gaat niet door dankzij het onlangs bereikte akkoord in de Tweede Kamer. Met ingang van 1 juli aanstaande dreigde er een forse korting voor gezinnen met kinderen waar zowel de ouders als de kinderen een (gedeeltelijke) uitkering hadden. Nieuwe aanvragen waar de kwestie mogelijk kan spelen worden door de RSD voorlopig aangehouden in afwachting van richtlijnen vanuit Den Haag. Die worden over enkele weken verwacht. Intussen hebben meerdere gemeenten en sociale diensten deze stap gezet.

De raadsfracties van de SP in Zeist, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede vroegen het bestuur van de Regionale Sociale Dienst deze week in het belang van de cliënten de voorbereidingen op de toets ook in de regio Kromme Rijn/Utrechtse Heuvelrug op te schorten. Daaraan heeft het bestuur dus gehoor gegeven.