SP steunt actieplan peuterspeelzalen

9 april 2012

SP steunt actieplan peuterspeelzalen

De SP steunt de ouders en de peuterleidsters bij hun plan voor een nieuw soort peuteropvang. Het college van De Bilt stelt voor om de subsidiekraan dicht te draaien. Dat betekent het einde van de peuterspeelzalen. De SP noemt dat een verlies voor de peuters, de ouders, de leidsters en de Biltse gemeenschap, en stelt dat het op termijn geen bezuiniging is. Het voorstel wordt donderdag besproken in de commissie.

Raadslid Anne-Marie Mineur: “De wethouder wil dat meer kinderen naar de kinderopvang gaan. Maar kinderopvang wordt voor een belangrijk deel betaald door de werkgever. Dus als je werkloos bent, of als maar één ouder werkt, dan kan een kind alleen maar naar de peuterspeelzaal, of naar een gastouder. Het is niet alleen leuk voor een peuter om met andere kindjes te spelen. Het is ook nog eens hartstikke leerzaam, en het geeft de ouders een paar uurtjes rust. Peuters doen er spelenderwijs een grote woordenschat op, en ze wennen vast aan de structuur van de basisschool. Voor kinderen met een taalachterstand is die extra opvang erg nuttig. Er zijn overheidssubsidies voor de kinderen met de zwaarste problemen (VVE-gelden). Maar met de plannen van het college zouden er toch nog zo’n 160 peuters thuis komen te zitten. De mensen met de hogere inkomens hebben daar geen last van. Het gaat vooral om kinderen die dat extra duwtje in de rug best kunnen gebruiken.”

Samen met de ouders en in overleg met de kinderopvang, de basisscholen en de consultatiebureaus, is de Stichting Peuterspeelzalen De Bilt bezig om een plan op te stellen waarin wél plaats is voor alle peuters. De SP is daar erg enthousiast over. “We vinden het geweldig dat de ouders en de peuterspeelzalen hierin samenwerken, en dat ook de basisscholen en de kinderopvang een rol spelen. Op deze manier blijft de kennis en kunde van de peuterspeelzalen behouden. Het is bovendien onze taak als gemeente om de kinderen te ondersteunen en hen alle kansen te bieden. Bezuinigingen mogen niet worden afgewenteld op de allerzwaksten. Bovendien: wat we nu bezuinigen, moeten we later alsnog met rente betalen om de schoolachterstand in te halen.”

Stichting Peuterspeelzalen De Bilt
Petitie Peuterspeelzalen moeten blijven