SP wil duidelijkheid over bezuinigingen welzijnswerk

18 maart 2012

SP wil duidelijkheid over bezuinigingen welzijnswerk

De SP in De Bilt stelt kritische vragen over de kaalslag in het welzijnswerk waarvoor het college van burgemeester en wethouders zich opmaakt. De gemeente krijgt veel minder geld van het Rijk, en moet dus bezuinigen. De klappen lijken vooral te gaan vallen in het welzijnswerk. De SP wil dat de gemeenteraad beter geïnformeerd wordt over de gevolgen van de bezuinigingen.

Raadslid Anne-Marie Mineur: “Ik snap dat het geld uit de lengte of uit de breedte moet komen, maar zo’n grote ingreep kan je niet zomaar doen. Het welzijnswerk is geen overbodige luxe, het helpt om mensen met elkaar te verbinden. Een bridgecursus is niet alleen maar gezellig, het is ook: erbij horen, regelmaat, sociale controle. Als mevrouw De Vries elke week door haar buurman wordt opgehaald om te gaan koersballen, dan heeft ze ook iemand die ze kan vragen om haar eens naar het ziekenhuis te brengen, of om een boodschap te doen. En een cursus aquarelleren of Engelse conversatie helpt tegen de eenzaamheid, één van de grootste problemen onder ouderen. Het college moet bedenken dat dit soort activiteiten helpt om problemen te voorkomen. Dat is waarom het welzijnswerk oorspronkelijk is opgericht. Nu staat 80% van de welzijnscursussen voor ouderen op de tocht.”

De SP hamert er vooral op dat er goed moet worden uitgezocht wat de bezuinigingen voor gevolgen hebben. Mineur: “We maken ons zorgen over de vrijwilligers die nu heel veel cursussen geven. Blijven die wel, of raak je die kwijt? Hebben ze wel zin om zich te laten inzetten als onbetaalde uitzendkracht? En kunnen zij de nieuwe taken wel aan die het Rijk en de Provincie ons opleggen? Je hebt diploma’s nodig om kinderen in de Jeugdzorg te helpen. Hebben onze vrijwilligers die wel? Ook vragen we ons af hoe de wethouder de plannen wil doorvoeren. Het rapport dat hij heeft laten opstellen over de toekomst van het welzijnswerk zegt nadrukkelijk dat een gedwongen fusie het domste is wat je kunt doen. Nu lijkt zo’n fusie er met een omweg toch te komen. Volgens ons is dat een recept voor ellende. Je moet op zijn minst onderzoeken wat de gevolgen zijn van zo’n gigantische ingreep, anders moet je nog extra gaan bezuinigen om de gevolgen van de eerste golf op te vangen. Dan zijn we verder van huis.”

Schriftelijke vragen van de SP over de ontwikkelingen in het welzijnswerk
AD, 30 maart 2012: SP vreest fusie welzijnswerk