SP: Orde handhaven, maar burgerrechten ook

11 januari 2012

SP: Orde handhaven, maar burgerrechten ook

Tijdens de jaarwisseling was het oorlog in het Van Heemstrakwartier in De Bilt. Het ging er heftig aan toe, en hulpverleners moesten vechten voor hun leven. In zijn nieuwjaarstoespraak ging de burgemeester terecht in op deze zeer kwalijke situatie, en hij sprak zijn zorg, steun en medeleven uit, en hij riep op tot strenge handhaving. De SP steunt hem daar in. De SP steunt niet de oproep van de burgemeester om de relschoppers hun recht op zorg en een bijstandsuitkering te ontnemen. Niet alleen is zorg een onvervreemdbar mensenrecht, maar de SP stelt ook dat dergelijke maatregelen niet effectief zijn. Dat nog afgezien van het feit dat de burgemeester niet op de stoel van de rechter of de wetgever moet gaan zitten.

Fractievoorzitter Etiënne van Buren: “Uiteraard, hoe kan het anders, deelt de SP de diepe verontwaardiging en woede van de burgemeester over de gebeurtenissen van oudjaarsnacht. Wij voelen evenzeer enorm mee met de mannen en vrouwen van de hulpdiensten die zich met deze blinde agressie geconfronteerd zagen. Wij begrijpen èn ondersteunen de roep om harde maatregelen. Dit kan de samenleving niet accepteren.

Maar burgemeester Gerritsen ging een stap verder. Hij ging voor de gelegenheid op de stoel van de rechter zitten. Daar kunnen wij — en dat zou ook voor andere partijen moeten gelden — niet mee instemmen. Het is niet de taak van het gemeentebestuur om zich over eventuele sancties uit te laten. En al helemaal niet om te suggereren dat vandalen hun (mensen)rechten zouden moeten worden ontnomen. Vanuit zijn woede en frustratie als mens kan de SP dergelijke uitspraken nog begrijpen maar als burgemeester dien je dergelijke uitspraken niet te doen.

Het is aan het openbaar ministerie en de rechter om deze vandalen te veroordelen. Daar is onze rechtsstaat en democratie op gebouwd. De mens Gerritsen mag van alles vinden maar als burgemeester moet hij de impact van zijn woorden weten. Een bestuurder die zich uitspreekt over wat voor strafmaatregel dan ook gaat al een brug te ver, aantasting van mensenrechten is echt een planeet te ver.”

De SP wil een discussie over hoe dit soort incidenten voorkomen kan worden. Hoewel de partij niet direct aanstuurt op een compleet vuurwerkverbod, is het wel noodzakelijk om de afweging te maken tussen de vrijheid om vuurwerk af te steken, en de risico’s die verbonden zijn aan een combinatie van alcohol, vandalisme en explosieve materialen. De SP stelt daarom ook vragen.