SP wil onafhankelijk onderzoek naar veiligheid website

16 oktober 2011

SP wil onafhankelijk onderzoek naar veiligheid website

De SP neemt geen genoegen met de antwoorden die het college van B&W van De Bilt gaf op vragen die de SP vorige week stelde naar aanleiding van de berichten over onveilige gemeentelijke websites bij Webwereld en Geen Stijl. De antwoorden die de gemeente eerder deze week gaf, zijn aantoonbaar onjuist, en er zijn duidelijke aanwijzingen dat er dingen flink mis zijn. De SP wil daarom zelf een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de veiligheid van de gemeentelijke website ten tijde van de inbraak op 8 oktober. Ook wil de SP dat de website officieel gecontroleerd wordt, zodat de veiligheid vanaf nu zeker is.

Raadslid Anne-Marie Mineur: “De gemeente probeert te doen alsof er niets aan de hand is. Het college zegt dat er voor de website gebruik wordt gemaakt van de modernste technieken, maar we hebben zelf kunnen zien dat dat niet waar is. Tot afgelopen zaterdag werd er voor de website software gebruikt uit het jaar 2000. Dat is lichtjaren geleden in computerland, dat is wat jonge hackertjes leren op de kleuterschool! Afgelopen zaterdag is de website opeens verhuisd naar een andere provider. Sindsdien wordt er ook gebruik gemaakt van veel modernere software. Als de gemeente nou altijd al gebruik maakte van de modernste technieken, en er geen sprake was van een lek, waarom dan die plotselinge verhuizing?”
Een tweede punt waar de gemeente volgens de SP geen bevredigend antwoord op gegeven heeft, is hoe er een kopie van de website in omloop gekomen is. Mineur: “Op de website van de gemeente Bergambacht stond een archiefbestand van de website De Bilt. Iedereen die dat wilde, heeft dat bestand kunnen downloaden. Geen Stijl heeft er vol de schijnwerpers op gezet, dus dat kan gemakkelijk gebeurd zijn. Wij willen wel graag weten wat er precies in dat bestand gestaan heeft. Hebben daar ook alle persoonsgegevens van de inwoners van De Bilt in gestaan? Kon je met die informatie ook weer bij DigID? Het gaat over zeer gevoelige informatie, en het college doet het af alsof er een komma verkeerd heeft gestaan.“
Webwereld-journalist Brenno de Winter heeft verder ontdekt dat de gemeente nu opeens de toegang tot de website gaat aanpakken. Mineur: “De toegangspoort waarmee gebruikers de controle over de website kunnen overnemen, bleek open te staan. Dat is de zwakke plek waar hackers ook gebruik van maken als ze virussen maken. Waarom stond die open?”
De SP wil weten hoe de website eruit zag op het moment dat de journalisten van Webwereld en Geen Stijl de veiligheid onderzochten. Mineur legt uit: “We weten nog steeds niet wat er eigenlijk gebeurd is, en het college wil het ons blijkbaar niet vertellen. De taak van de gemeenteraad is om het bestuur te onderzoeken. Dat betekent dat we voor het verleden willen weten wat er gebeurd is. En voor de toekomst willen we dat de website voortaan volgens de ISO-standaard wordt beveiligd.”

Nieuw artikel op webwereld.nl over gemeente De Bilt