SP verzamelt handtekeningen tegen inperken busdiensten

13 juni 2011

SP verzamelt handtekeningen tegen inperken busdiensten

De SP verzamelt handtekeningen tegen het inperken van de busdiensten in Bilthoven, Maartensdijk en Westbroek. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) denkt te bezuinigen door onrendabele lijnen te schrappen, maar snijdt juist in de levensader van de gemeente De Bilt. De weerstand onder de bevolking is groot, en de SP heeft al bijna duizend handtekeningen opgehaald. Woensdag biedt de SP de handtekeningen aan bij de vergadering van het BRU.

“Het idee om de lijnen 58 en 77 te beperken en lijn 123 te schrappen, leidt tot veel verzet”, zegt voorzitter Anne-Marie Mineur. “We hebben op veel plekken in de gemeente gestaan om handtekeningen op te halen, en overal kwamen de mensen vanzelf naar ons toe. Ze zijn verontwaardigd dat er op hun bussen wordt bezuinigd. Juist in de wijk De Leijen, waar veel ouderen wonen, en in de omgeving van de Planetenbaan, waar niet iedereen auto heeft, is lijn 77 noodzakelijk. Opmerkelijk is, dat ook veel winkeliers en veel standhouders op de markt grif tekenden.”

SP-bestuurslid Menno Boer is buschauffeur voor de stadsbussen van het GVU. “Het BRU denkt dat er in lijn 77 tijdens spitsuur hooguit 10 mensen in de bus zitten. De inwoners spreken die cijfers met klem tegen, en wij zien zelf ook veel volle bussen. Volgens mijn collega’s van Connexxion is lijn 77 juist één van de meest rendabele lijnen. Het BRU zou tenminste zijn cijfers nog eens moeten narekenen. Laat ze de cijfers van de OV-chipkaart erbij halen, ik ben ervan overtuigd dat daar heel andere cijfers uit komen. Als je al wilt bezuinigen, laat de bus dan wat minder vaak rijden. Drie keer per uur is óók goed. En misschien moeten we toch nog eens nadenken over reclame op de bussen. Dat levert veel meer op.”

De SP pleit er ook voor om lijn 58 en 123 in stand te houden. Mineur: “het is belangrijk dat we het openbaar-vervoer-netwerk in stand houden. Als we de bus alleen nog maar laten rijden als er winst te maken is, dan droogt het systeem op. Dat is net alsof je de telefoon afsluit van mensen die weinig bellen, of dat je besluit om de wegen maar niet meer te onderhouden waar weinig gereden wordt. Openbaar vervoer is een heel belangrijke voorziening voor jongeren, ouderen, en mensen die geen auto kunnen betalen. Ook de leefbaarheid van dorpen als Maartensdijk en Westbroek gaat sterk achteruit als je ’s avonds niet meer met de bus kunt reizen. Laat staan het effect op het milieu van al die auto’s.”

De SP zal de handtekeningen aanstaande woensdag om 20.00u aanbieden aan de verantwoordelijke van het Bestuur Regio Utrecht, de heer Arjen Gerritsen. Het BRU vergadert dan in het gemeentehuis van IJsselstein, dat uitstekend te bereiken is via de sneltram.