SP boos over collegebrief over Bestuursakkoord

28 mei 2011

SP boos over collegebrief over Bestuursakkoord

De SP in De Bilt is boos over de brief die het college van burgemeester en wethouders gestuurd heeft aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het college passeert daarmee de raad, in plaats van haar zelfstandig een standpunt te laten bepalen. De SP is het niet eens met de inhoud van de brief, en dient een motie in van een andere strekking.

Het Bestuursakkoord is een voorlopige overeenkomst tussen gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk, waarin afspraken zijn vastgelegd over het beleid voor de komende jaren. Dat gaat over water, inrichting van de ruimte, de Jeugdzorg, en met name over de manier waarop mensen aan het werk geholpen worden. Alle gemeenten kunnen laten weten wat ze van het akkoord vinden tot 8 juni, de dag van de VNG-ledenvergadering.

SP-raadslid Anne-Marie Mineur: “Met name de sociale werkplaatsen krijgen op dit moment veel aandacht, en dat is terecht. Er komt een enorme reorganisatie aan, en daar komt veel te weinig geld bij. Dat erkent het college ook. Maar volgens het college is het enige wat ontbreekt aan het Bestuursakkoord de garantie dat we genoeg geld krijgen. Niet alleen heeft staatssecretaris De Krom woensdag in het Algemeen Overleg met de Tweede Kamer gezegd dat hij het akkoord echt niet gaat veranderen, maar er is wel meer mis met dat Bestuursakkoord. Zo bemoeit de Rijksoverheid zich met de manier waarop wij voor onze minima moeten zorgen — namelijk heel slecht. Dat willen wij zelf uitmaken. Daarover staat niets in de brief.”

Dat is niet de enige reden dat Mineur boos is: “In de commissievergadering van 12 mei heb ik gevraagd om een notitie van de gemeente over de gevolgen van het akkoord. Ik heb daarnaast aangekondigd dat ik de raad zou vragen om een uitspraak over het akkoord door middel van een motie. Het college wist dus dat ik het onderwerp wilde bespreken. Maar voor ik zelfs maar de kans krijg om dat te doen, heeft het college zijn brief al verstuurd. In tientallen gemeenten in Nederland is het akkoord besproken, vele raden hebben het afgekeurd, en wij krijgen niet eens de kans om erover te praten. De gemeenteraad is het hoogste orgaan in de gemeente, dat wordt hier veel te vaak vergeten.”

De SP heeft donderdavond een motie ingediend waarin gesteld wordt dat De Bilt niet instemt met het akkoord, zowel vanwege het reïntegratiebeleid alsook vanwege de manier waarop het Rijk zich met het gemeentebeleid bemoeit. Het debat was open en levendig, maar de raad kwam niet tot een besluit. De stemmen staakten: met de stemmen van SP, GroenLinks/PvdA, D66 en de fractie Rost van Toningen waren er 12 voorstemmen, 12 raadsleden waren tegen. Drie leden van de raad waren afwezig. De motie zal nu opnieuw in stemming worden gebracht in de raadsvergadering van 23 juni. Tot die tijd geldt de brief van het college als standpunt van de gemeente.