Henk van Gerven op bezoek in De Bilt

31 mei 2011

Henk van Gerven op bezoek in De Bilt

Tweede Kamerlid Henk van Gerven was afgelopen maandag aanwezig voor een nieuw hoofdstuk van "Heel de Mens" met als thema "Marktwerking in de zorg"

Een enthousiaste groep van 25 SP'ers uit De Bilt, Zeist en onze eigen afdeling kwam bijeen in De Bilt om te luisteren naar de zeer ervaren voormalig huisarts Henk van Gerven. Voor de pauze toonde Henk middels drie onwaarheden aan wat er mis is met marktwerking in de zorg. Na de pauze zochten we met z'n allen naar mogelijke oplossingen om de zorg weer beter te maken. Uiteindelijk waren de conclusies niet mild: Stop de marktwerking!, want die zorgt voor meer bureaucratie en minder kwaliteit. Hoe kan dat ook anders want de "markt" wil winst maken, het gaat dan helaas niet meer om de mens. Bovendien zorgt die winstmaximalisatie voor argwaan en voor controle drift. Oplossingen waren er genoeg. Meer "Solidariteit", door ondermeer zorgpremies naar draagkracht. En het belangrijkste: stel de "mens" weer centraal. Een interessante avond met een boeiende spreker.