Biltse Duinen - De strijd is gestreden.

1 maart 2011

Biltse Duinen - De strijd is gestreden.

De boswachter met een grote foto van een heuse demonstratie vanuit Bilthoven naar het gemeentehuis.Eindelijk, na een strijd van bijna 11 jaar, is het zover. Omwonenden begonnen 11 jaar geleden, samen met de plaatselijke SP en Vrienden van de Biltse Duinen, de strijd tegen de uitbreiding van de golfbaan. Die strijd werd gewonnen, want anders was deze dag nooit nodig geweest. De Biltse golfclub wilde uitbreiden en dat zou betekenen dat de Biltse Duinen omgetoverd moesten worden tot een 18 holes golfbaan.

Op maandag 28 februari ondertekende de Provincie Utrecht, Stichting Het Utrechts Landschap, de Stichting Mens en zijn Natuur, ASR Nederland en de gemeente De Bilt de koopovereenkomst voor ruim 7,5 hectare natuurgrond in de Biltse Duinen. Dit betekent dat circa 36 hectare van het gebied nu in handen is van één eigenaar: het Utrechts Landschap. De vijf partijen zorgen er zo voor dat de kwaliteit van het natuurgebied behouden blijft en toegankelijk voor publiek.

Er is veel gebeurd en gelukkig werkten de diverse media ruimschoots mee: RTV Utrecht, het (toenmalig) Utrechts Nieuwsblad, het Jeugdjournaal (3x zelfs), de Volkskrant, het NRC, en zelfs het FNV-magazine besteden aandacht eraan. Toen werden er al tijdens de acties een paar duizend handtekeningen opgehaald en de actieavonden in de Magneet zaten bomvol met omwonenden en uiteindelijk werd met verschil van een stem in de Biltse raad de uitbreidingsplannen afgewezen.

Gezellig onderonsje na de officiele overdragingASR Nederland (huidige eigenaar) draagt de 7,5 hectare natuurgebied in de Biltse Duinen over aan de nieuwe eigenaar. ‘Beheer van natuur en landschap is een zaak van ons allemaal. ASR Nederland helpt daar graag aan mee met een financiële bijdrage. Zo kunnen wij en onze kinderen ook in de toekomst blijven genieten van dit prachtige gebied. ASR Nederland draagt het terrein graag over en we doen ook nog een flinke duit in het zakje. Het terrein wordt dan ook verkocht tegen een schappelijke prijs en niet tegen een marktconforme prijs.’ De aankoop is mogelijk omdat Provincie Utrecht, Stichting Mens en zijn Natuur en de gemeente De Bilt allen € 50.000 bijdragen. De verkopende partij, ASR  Nederland zal, € 75.000,- bijgedragen. Het benodigde aankoopbedrag (€ 85.000,-) was binnen drie maanden ingezameld door de mensen zelf.

de kinderen van de basisscholen uit de omgevingHet programma in de Biltse Duinen eindigde in een symbolische overdracht van de Biltse Duinen aan de natuurbeschermers van de toekomst.Wij zijn blij dat de strijd in voordeel van de mensen gewonnen is. De kinderen uit die tijd zijn ondertussen groot geworden, maar het bos blijft voor de komende generaties behouden. De fanatiekste strijders waren de kinderen van fam. Mastenbroek en Ans en Peter Oomen die het ook op gang hielden.