Succesvol SP-protest tegen fusie drie provincies

25 februari 2011

Succesvol SP-protest tegen fusie drie provincies

Gistermiddag organiseerde de SP op de dijk bij Zeewolde, ten noorden van het eiland De Dode Hond, een ludiek protest tegen een fusie van de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland, ook bekend als de Noordvleugelprovincie.

Het eiland De Dode Hond markeert ongeveer de scheidslijn tussen de drie provincies. De naam van dit eiland symboliseert bovendien het karakter van de megalomane fusieplannen, die de komende tijd aan de orde zullen komen.

Voor deze gelegenheid verkleed als heuse 18e eeuwse regenten spraken Jan Jaap Jansen, Paulus Jansen (Tweede Kamerlid), Ad Meijer (kandidaat-Statenlid Utrecht) Francis van de Staa (kandidaat-Statenlid Flevoland) het gepeupel toe om ze te overtuigen van het nut van deze fusie. Voor hen helaas zonder resultaat, het gepeupel begon zich te roeren en bleek niet te overtuigen. De SP-lijsttrekkers van de drie provincies Anne-Marie Mineur, Remine Alberts en Arie Stuivenberg, grepen in om de wens van de bevolking te verwoorden, en sloten gezamenlijk het ‘Verbond Van De Dode Hond’ om de fusieplannen te begraven.

Deze actie is georganiseerd om het standpunt van de SP kracht bij te zetten. Een fusie van de provincies wil de SP niet. Zo’n megaprovincie leidt tot meer bureaucratie en de menselijke maat raakt verloren. Ook de huidige provincies zijn te grootschalig. Er is te weinig binding tussen burger en bestuur. Er zouden kleinere regioprovincies moeten komen.

Artikel op de website van de Utrechtse statenfractie van de SP