Gemeenteraad beslist over centrumplan.

29 oktober 2010

Gemeenteraad beslist over centrumplan.

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad in een lange vergadering belangrijke stappen gezet in de richting van een vernieuwd Bilthoven Centrum.

Hoewel wij als oppositiepartij altijd erg kritisch zijn aangaande de plannen van het college van B&W hebben wij ons vanaf het begin, met de nodige mitsen en maren, achter het plan voor de herontwikkeling van het centrumgebied geschaard. De ondertunneling van het spoor lijkt ons nog altijd een goede oplossing voor de bestaande verkeersproblemen; het opknappen van de Kwinkelier tot een eigentijds winkelgebied is al jaren nodig en ook het autoluw maken van het centrum is wat de SP betreft prima. Verder juichen wij het toe als er sociale woningen aan de Biltse woningvoorraad worden toegevoegd. (een wachttijd van bijna 11 jaar maakt dat onze jonge woningzoekenden naar Houten, Leidsche Rijn en Nieuwegein moeten uitwijken.)En daar had het wat ons betreft bij mogen blijven. Dat is echter financiƫel volkomen onrealistisch. Ook de klankbordgroep van belanghebbenden (omwonenden en ondernemers) erkent dit. Ondanks dat er vanuit Prorail, Provincie, Bestuur Regio Utrecht (BRU) en Rijk middelen beschikbaar zijn gesteld moet er nog veel geld bij. (Deze subsidies zijn overigens maar beperkt houdbaar en ze niet snel inzetten betekent ze voorgoed kwijtraken) Dat geld moet worden gevonden bij projectontwikkeling. En daarmee plaatst het college de SP voor een duivels dillema.

Door nu nee te zeggen tegen alle plannen betekent dat wij vele miljoenen mislopen en dat bovenstaande doelen niet kunnen worden gerealiseerd.
Ja zeggen betekent dat Bilthoven her en der hoger wordt. Het door sommige inwoners zogenoemde Manhattan aan het spoor is, hoewel leuk gevonden, geen echt realistische vergelijking, ook Overvecht-Oost is wat overdreven. Maar het karakter van Bilthoven-Centrum zal wel onherroepelijk veranderen.
De SP gaat voor de "Ja, mits..." variant, waarbij wij inzetten op maximaal behoud van het dorpse karakter. De SP gaat ook voor eerlijk delen, dat is geen verrassing. Maar bij deze besluiten betekent dat nog iets meer. Eerlijk delen betekent ook dat de klandizie voor de winkeliers eerlijk moet worden gedeeld. Ook de winkeliers die niet in Bilthoven Centrum hun winkel runnen hebben recht op een belegde boterham. De SP onderstreept maar weer eens het belang van buurtwinkels en kleine centra met een wijkfunctie. Vaak is dat meer dan alleen boodschappen leveren. Kleine buurtwinkels en -centra hebben een belangrijke sociale functie en moeten worden gekoesterd. Dat was de reden waarom de SP niet heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor de Kwinkelier waar zoveel winkeloppervlak aan wordt toegevoegd dat dit een enorme bedreiging voor alle buurtwinkels in de rest voor de gemeente zal worden. Eerlijk delen betekent hier opkomen voor de winkeliers buiten het centrum van Bilthoven.
De voltallige oppositie deelde deze visie en heeft tegen het bestemmingsplan Kwinkelier gestemd. VVD, D66 en GroenLinksPvdA waren wel voor en dus is het voorstel wel aangenomen.
De volgende stap op weg naar een nieuw centrum zal het bestemmingsplan voor het tussenliggende deel van Bilthoven zijn. Dat zal ook weer een moeilijke hobbel blijken te zijn. Maar nu kan de schop de grond en en kan aan de tunnel worden begonnen. Het begin van het einde is in zicht, maar er gloort nog lang geen licht aan het einde van de tunnel.