SP uit zorgen om gemeentelijk asbestbeleid

6 augustus 2010

SP uit zorgen om gemeentelijk asbestbeleid

De Biltse SP-fractie maakt zich zorgen over het asbestbeleid van de gemeente De Bilt. Uit de beantwoording van vragen die de SP eerder heeft gesteld, blijkt dat de gemeente maar van 75% van de eigen gebouwen weet of ze asbest bevatten. Bovendien lijkt de gemeente niet op de hoogte te zijn van de Arbowet die vereist dat een werkgever weet aan welke schadelijke stoffen hij zijn werknemers blootstelt zodat hij maatregelen kan nemen. De SP stelt opnieuw vragen

De SP vroeg al in mei of de gemeente bereid was om een asbest-expert de gemeentelijke gebouwen in te sturen en te bekijken of er reden is voor zorg, de zogeheten quick scan. De gemeente weigerde dat, omdat daarvoor onderzoek nodig zou zijn waar het gebouw geheel of gedeeltelijk voor gesloopt moet worden, in vakjargon destructief onderzoek. De SP bestrijdt dat.

Asbest-expert en SP-statenlid Ton Witteman: “De meest inventarisaties die wij uitvoeren zijn visuele beoordelingen, de type A inventarisaties. Destructief onderzoek, het type B onderzoek, wordt alleen uitgevoerd direct voor sloop of verbouw, als het vermoeden bestaat dat er asbesthoudende materialen in de constructie zitten die niet op een andere manier zijn vast te stellen.” SP-fractievoorzitter Etiënne van Buren: “De gemeente baseert zich dus op verkeerde informatie om een dergelijk belangrijk besluit te nemen.”

Nog afgezien van het feit dat de gebouwen niet afgebroken hoeven te worden, is het ook de wettelijke plicht van de gemeente om te weten hoe de kwaliteit van de gemeentelijke werkplekken is, en met welke schadelijke stoffen de werknemers in aanraking komen. Witteman: “De beoordeling van de werkplek moet in een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) worden vastgesteld. In een bijbehorend Plan van Aanpak moet dan in overleg met de veiligheidskundige van de arbodienst omschreven worden hoe mogelijke nadelige arbeidsomstandigheden worden opgepakt.”

Van Buren: “Het is te gek voor woorden. Moeten wij de gemeente gaan vertellen hoe ze de Arbowet moeten uitvoeren? Het wordt hoog tijd dat de verantwoordelijken zich goed gaan informeren. Onlangs is naar buiten gekomen dat asbest nog schadelijker is dan we toch al dachten. Wij stellen voor dat er eens iemand een cursus gaat volgen. Voor een slordige duizend euro kan je al een cursus “Deskundig Toezichthouder Asbestsloop” volgen. Door dat soort expertise in huis te halen, kun je een hoop risico vermijden.”