SP wil meer inzamelpunten plastic

17 juni 2010

SP wil meer inzamelpunten plastic

De SP wil meer inzamelpunten in de gemeente voor afvalplastic. Ook moet het plastic vaker worden opgehaald. Het project “Plastic Heroes” dat sinds januari van dit jaar loopt, is zo’n succes dat de zakken mensen in de weg beginnen te staan. Dat kan niet de bedoeling zijn.

“Het is prachtig dat het Plastic Heroes-project zo goed loopt,” zegt fractievoorzitter Etiënne van Buren, “ook in de ons omringende gemeenten horen we die geluiden. Nederlanders zijn gewend om hun afval te scheiden, en deze aparte categorie kan er blijkbaar probleemloos bij. Maar de afvalverwerking hapert bij de gemeente. Die had dit succes niet voorzien.”

De Stichting Nedvang, die het initiatief nam tot de Plastic Heroes-campagne, is erg blij met het succes van de campagne. Die is met name in de regio Utrecht beter dan verwacht. In regio’s waar huishoudens meer betalen naarmate ze meer afval produceren (de zogeheten Diftar-regio’s), had de stichting wel verwacht dat mensen het plastic apart willen inleveren. Maar blijkbaar ziet de burger zelf ook het belang in van duurzaamheid. Kunststofadviseur Van Elburg van de Stichting Nedvang vertelt dat er in Groningen en Friesland een pilot is met nascheiding, waarbij het plastic pas op de vuilnisbelt wordt verzameld. “Het is lastiger om dat plastic eruit te halen, bovendien is het veel smeriger. Het resultaat is dan minder aantrekkelijk voor een bedrijf om mee aan de slag te gaan. Mensen doen dat thuis gewoon beter.”

Etiënne van Buren stelt daarom voor om niet één keer per maand het plastic op te halen, maar twee keer. Ook wil hij naast de containers voor glas en oud papier ook containers bijplaatsen waar mensen zelf hun plastic kunnen achterlaten. De SP heeft de motie ingediend bij de behandeling van de Voorjaarsnota. Donderdag neemt de gemeenteraad een besluit over de voorstellen van de SP en andere partijen.