SP wil aandacht voor mensen met ondersteunende begeleiding

17 juni 2010

SP wil aandacht voor mensen met ondersteunende begeleiding

De SP stelt de gemeente De Bilt voor om het initiatief te nemen bij het opsporen van mensen die ondersteunende begeleiding nodig hebben. Tot een jaar geleden viel dat onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), maar die mogelijkheid is wegbezuinigd. Nu ligt de taak bij de gemeenten om dat uit het welzijnsbudget (Wmo) te bekostigen.

“Het is treurig genoeg dat de overheid op deze doelgroep bezuinigt,” zegt raadslid Anne-Marie Mineur, “maar dat betekent niet dat de gemeente deze mensen in de kou moet laten staan. Het gaat bijvoorbeeld om mensen met een lichte verstandelijke handicap, die wel zelfstandig kunnen wonen, maar die een begeleider eigenlijk niet kunnen missen. Of je moet denken aan een gezin met een gehandicapt kind, dat gebruik maakte van een logeervoorziening. Die ondersteuning kan soms net het steuntje in de rug zijn wat een gezin een beetje adempauze geeft.”

“Wat wij willen, is dat de gemeente navraag doet of iedereen goed terecht is gekomen,” stelt Mineur. “Sommige mensen hebben misschien zelf al een oplossing gevonden waar ze heel tevreden mee zijn. Maar sommige mensens zijn zachtjes aan het verzuipen. Dat mogen we niet laten gebeuren. De gemeente kan gewoon bij de Rijksoverheid aankloppen voor een lijstje namen, dat is een klusje van niets. En de Stichting MEE helpt nu al mee om mensen te bezorgen waar ze recht op hebben.”

De SP heeft de motie ingediend bij de behandeling van de Voorjaarsnota. Donderdag neemt de gemeenteraad een besluit over de voorstellen van de SP en andere partijen.