SP stelt vragen over zwemmen in de Hoogekampse Plas te Groenekan

19 februari 2010

SP stelt vragen over zwemmen in de Hoogekampse Plas te Groenekan

De SP-fractie in Provinciale Staten wil weten van gedeputeerde Krol of hij van plan is om maatregelen te nemen om zwemmen in de Hoogekampse plas bij Groenekan te ontmoedigen. Nu de verontreinigde grond gaat worden afgedekt, zal de plas aantrekkelijker worden voor zwemmers. De SP wil dat de gedeputeerde óf handhaaft, óf beschermt.

Binnenkort wordt begonnen met het storten van licht verontreinigd slib in de Hoogekampse Plas, met als doel het afdekken van de zwaar verontreinigde bodem. Daarmee zal de plas naar verwachting minder gevaarlijk worden voor de volksgezondheid, en aantrekkelijker voor zwemmers. Maar de plas is niet bedoeld voor intensieve recreatie.
SP-statenlid Ton Witteman: “het is een prachtig stuk natuurgebied, met allerlei vogels en ander wild. Het is ook de bedoeling dat dat zo blijft. De plas maakt deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur, en dus krijgt de natuur daar voorrang. De gedeputeerde moet kortom kiezen. Ofwel hij zorgt ervoor dat er groen geplant wordt langs de waterkant, zodat de plas minder uitnodigend is voor zwemmers. Ofwel hij legt zich erbij neer dat er gezwommen wordt, maar dan moet hij ook zorgen dat de waterkwaliteit gecontroleerd wordt, en dat de dieren die er zitten geen last hebben van de zwemmers.”