h

Paulus Jansen adviseert De Bilt om afspraken over A27 open te breken

24 februari 2010

Paulus Jansen adviseert De Bilt om afspraken over A27 open te breken

SP-kamerlid Paulus Jansen adviseert De Bilt om de afspraken over de verbreding van de A27 open te breken. “Een aantal gemeenten moet de plannen voor de verbreding van de A27 gesteund hebben, tegen het belang van hun eigen bewoners in. Dat kan niet anders, anders was de minister niet zo doortastend aan de slag gegaan. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Het Bestuur Regio Utrecht kan het convenant ook weer openbreken. Daar kan De Bilt het voortouw in nemen.”

Op verzoek van de bewonersvereniging HR-A27 was SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen te gast in het tijdelijke dorpshuis in Hollandsche Rading om te spreken over de verbreding van de A27. Hij besprak de voortdurend groeiende verkeersstroom, die alleen maar opgelost wordt met meer asfalt. “Als de A27 verbreed wordt, duurt het 15 jaar en dan zijn we toe aan de vierde baan. Waar is het einde? We hebben een beperkte hoeveelheid ruimte, die moeten we efficiënter gaan benutten.”
Jansen maakt zich zorgen over de luchtverontreiniging die het gevolg kan zijn van de verbreding van de weg. “De nieuwe milieuwet die nu behandeld wordt, lijkt niet alleen de geluidsnorm op te schuiven, het is ook de bedoeling dat de controle in handen komt van dezelfde minister die gaat over het neerleggen van het asfalt. Dat is principieel onjuist.”
De overkapping van de weg wijst de SP’er niet af. “Het is beter dan niets. Op die plek heb je minder overlast van fijnstof en geluid. Maar aan het eind van de tunnel komt de stank en de herrie er dubbel zo hard uit. Daar moet je wel extra voorzieningen voor maken.” Overigens ziet Jansen voordeel in de combinatie van verdiepen en overkappen. “Verdiepen is handig omdat het zand oplevert voor een geluidswal, en overkappen kan dan met een lichte constructie. En je zou moeten kijken naar een oplossing van 3+3 stroken: twee wegen boven elkaar, als een soort viaduct.”
Aan de alternatieven wordt volgens Jansen nauwelijks aandacht besteed. Jansen: “Om te beginnen moeten we de economische aciviteiten beter verspreiden over het land. In Drenthe is er een zee van ruimte, ook op de wegen, in de scholen, in de winkels en in de huizen. Hier in de Randstad is het hutjemutje vol. We trekken nu 140 miljoen uit voor de overkluizing van de A2 bij Leidsche Rijn. Je zou daar een ander ruimtelijk beleid in moeten voeren.”
Ook op het gebied van openbaar vervoer is er meer mogelijk, denkt Jansen. “Er zou een rechtstreekse spoorverbinding moeten komen van Breda via Utrecht en Hilversum naar Almere. Dat zou de treinverbinding van Almere naar het midden van het land veel aantrekkelijker maken. De treinreis van Utrecht naar Almere moet veel korter worden om te kunnen concurreren met de auto.” Ook het regionaal vervoer moet verbeterd worden.
Een derde alternatief is een goed fietsnetwerk: “Als je een paar paaltjes neerzet om rustige binnenwegen af sluiten voor doorgaand verkeer, dan breng je de verkeersstroom met 90% terug. Alleen het bestemmingsverkeer komt er nog. Daarmee maak je het veel aantrekkelijker om naar het werk te fietsen.”
Jansen is geen tegenstander van kilometerbeprijzing, maar de aanpak die de regering gekozen heeft, spreekt de SP’er niet aan. “De oplossing die Eurlings nu kiest, is zeer technologisch. Het levert alleen winst op voor de bedrijven die de techniek leveren. Het enige effect is dat de file bevolkt gaat worden door mensen die het kunnen betalen.” Dat het project daarbij een miljard moet gaan kosten, vindt hij verkeerd besteed geld. “Je kunt de autokosten ook heel goed variabel maken door de BPM en de wegenbelasting in de brandstofprijs te stoppen.” Dat prijsprikkels werken, heeft het invoeren van verschillende tarieven voor de motorrijtuigenbelasting wel aangetoond: er worden veel meer zuinige auto’s verkocht.
Hij hamert erop dat actie voeren zin heeft. “Ten eerste kun je met eigen onderzoek aantonen dat de normen overschreden worden. Ten tweede — en dat doen jullie al — zul je de belanghebbenden moeten mobiliseren. Ten derde: ga samenwerken met alle betrokkenen langs de route. Hoe breder het verzet is, hoe meer kans dat je kunt wijzigen.” Dan komt ook het openbreken van het BRU-convenant in beeld.

Woordelijk verslag van deze bijeenkomst

U bent hier