Interview met de Lijsttrekker Etiënne van Buren

18 januari 2010

Interview met de Lijsttrekker Etiënne van Buren

Op 3 maart zijn er verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad. In de afgelopen periode zaten er namens de SP drie
mensen in de Raad. We maken ons sterk voor een vergroting van de fractie, want alleen zo kunnen we een socialer De Bilt bereiken. Een gesprek met onze lijsttrekker Etiënne van Buren.

Wie is Etiënne van Buren?

“Ik ben geboren en getogen in Bilthoven, ben 44 jaar en getrouwd met Marianne. Ik ben een gastvrije Bourgondiër die sterk betrokken is bij de mensen om mij heen. Ik heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Daarom kan ik er niet tegen als mensen slecht behandeld worden, arrogant aan de kant worden gezet of bureaucratisch van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ik maak me sterk voor de menselijke maat.”

Wat heeft de SP de afgelopen vier jaar bereikt?

“In de gemeenteraad konden wij als oppositie flink onze mouwen opstropen. Op het gebied van de Thuiszorg zijn
bijna alle plannen van de SP overgenomen, en het welzijnsprogramma van De Bilt is geschoeid op SP-leest. Dankzij
ons zijn de scholen onderzocht op asbest. We hebben luidkeels aandacht gevraagd en gekregen voor het achterblijven van de sociale woningbouw. Door de druk van de SP is een buitenbad nog steeds in beeld.
Maar misschien nog belangrijker is dat we de mensen in de straat weten te bereiken. We hebben met de inwoners van Maartensdijk en Groenekan kunnen voorkomen dat de gemeente er een golfbaan doorheen heeft gedrukt. Daarmee hebben we bereikt dat de mensen het geloof in eigen invloed op hun bestuur konden behouden.
Dat lijkt soms vechten tegen de bierkaai maar stug volhouden loont. Kijk ook maar naar de bunker bij Larenstein. Het bedrijventerrein is niet meer tegen te houden, maar een nieuwe sloop met explosieven komt er niet.”

Gaan jullie meebesturen?

“Als je niet mee wilt besturen, moet je niet de politiek in gaan. En zeker met de dichtgetimmerde coalitieafspraken
die er nu liggen, wordt de drang om de stem van onze inwoners ook binnen het gemeentehuis te laten horen, steeds groter. Maar uiteindelijk bepaalt de kiezer of wij mogen meebesturen.
Als wij genoeg zetels in de gemeenteraad krijgen om echte verandering teweeg te brengen, dan zullen wij dat
zeker doen. Dat zijn we ook aan onze kiezers verplicht.
Aan de andere kant vinden we het ook geen schande om in de oppositie te zitten. We hebben daar in de afgelopen jaren goed werk verricht, en we zien er helemaal niet tegenop om dat nog vier jaar te doen.”

Hoe zie je de komende vier jaar?

“De gemeente gaat flink op de schop. Het centrumplan met de spoorondertunneling zal Bilthoven flink overhoop
halen, Bij de Melkweg zal een enorme bouwput komen en in de wijk La Plata staat ook veel te gebeuren. Dat zal iedereen die er in de buurt komt kunnen zien. Ook de verbreding van de A27 is een groot punt voor de kernen Maartensdijk, Groenekan en Hollandsche Rading. Er moet een Centrum voor Jeugd en Gezin komen, en ook de thuiszorg is nog volop in ontwikkeling. Vooral de thuiszorg komt minder op de voorgrond en de mensen die het betreft klagen niet zo snel. Maar ook hier voorziet de SP kleine en grote drama’s. De SP zal bij al die ontwikkelingen
veel aandacht hebben voor de gevolgen voor de individuele mensen en, indien nodig, flink aan de bel trekken.”

Blijven jullie ook na de verkiezingen actie voeren?

“Wij voeren geen actie om het actie voeren of omdat er verkiezingen zijn. Wij voeren actie als wij misstanden aan
de kaak willen stellen, als wij willen opkomen voor de belangen van de gewone mensen, als domme arrogantie lijdt tot domme beslissingen. Daarom gaan we naar de mensen toe: om te horen wat er leeft. Dat zouden veel meer partijen moeten doen. De band tussen de inwoners van De Bilt en de bestuurders op het gemeentehuis moet veel sterker zijn dan alleen dat rode potlood in het stemhokje.”

Waarom zetten jullie je in voor sociale woningbouw?

“De gemiddelde huizenprijs in De Bilt behoort tot de hoogste van Nederland. Jonge mensen, mensen die geen dikke
spaarpot of eigen vermogen bezitten, kunnen in De Bilt gewoonweg geen huis kopen. Zij zijn aangewezen op sociale
huur. En als je dan bedenkt dat de wachtlijst voor een eengezinswoning twaalf jaar is kun je wel nagaan dat alle jonge mensen naar Leidsche Rijn of Almere vertrekken. Met de bouw van alleen dure woningen komen er vervolgens
nog meer ouderen naar De Bilt. Dan stijgt de gemiddelde leeftijd nog verder en dat is niet goed voor een gemeente. Niet goed voor de economie, niet goed voor het sport- en verenigingsleven en niet goed voor het voorzieningenniveau.
De zorgvraag stijgt en het aanbod van vrijwilligers daalt. Dan kom je in een negatieve spiraal terecht die geen enkele politieke partij zou moeten willen.”