SP leden bedankt!

29 oktober 2009

SP leden bedankt!

Aan het eind van de ledenvergadering van dinsdag 27 oktober bedankte Anne-Marie Mineur als voorzitter namens het hele bestuur de inzet van alle actieve leden van de afdeling De Bilt. Aan het eind van de lange, maar productieve vergadering waarin ieders bijdrage in het verkiezingsprogramma kon worden meegenomen richtte zij het woord tot de aanwezigen.

Dat was dat, we zijn bijna klaar. We hebben een lijsttrekker, een lijst met 26 kandidaten, en een verkiezingsprogramma. Officiëel ben je dan klaar om mee te doen aan de verkiezingen. Maar ja. Een lijsttrekker, een lijst met kandidaten en een verkiezingsprogramma, dat is mooi, maar daar winnen we de strijd niet mee. Die hebben alle partijen. En iedereen zal zijn best doen om zichzelf zo goed mogelijk voor het voetlicht te werken. Wij zijn anders. Wij zijn de SP, de partij die wil dat er dingen écht veranderen, en niet alleen maar zo’n beetje.
Wij zijn de partij die met de mensen samen wil besturen. Wij willen dat wethouders niet een soort van koninkjes zijn, die over ons hoofd heen mogen doen waar ze zin in hebben.
Een golfbaan aanleggen.
Een rijkenreservaat bouwen pal naast beschermd natuurgebied.
Een sportpaleis aanleggen — maar dan zonder buitenbad.
Een cultuurhuis bouwen, ten koste van het hertenkampje dat er al tientallen jaren staat.
En een welzijnsbeleid ontwerpen waar je prijzen mee wint, maar waar ondertussen de gaten in vallen. Tientallen mensen zitten zonder thuiszorg, wie het wel heeft moet maar hopen dat hij het houdt. Ja, daar moet je nodig
een prijs mee winnen.
Dat is niet de aanpak waar wij voor kiezen. Wij vinden dat het bestuur er niet moet zitten om grote prestigeprojecten te bouwen, maar om samen met de mensen keuzes te maken waar iedereen in gelijke mate de lasten en de lusten van draagt. Wij beloven niet dat we ervoor kunnen zorgen dat iedereen rijk, gezond en gelukkig zal worden. Dat kan niet, dat kan niemand, en we zouden liegen als we dat beloofden. Maar wij willen er wel hard aan werken
dat iedereen gehoord wordt, en dat we ieders belang meewegen. Hoe doen we dat dan? Doen we dat door bij elke beslissing een referendum uit te schrijven? Sturen we een legertje ambtenaren de wijken in om te vragen wat de mensen willen? Nee, dat doen we zoals we dat nu ook doen. Door zelf naar de mensen toe te gaan. Dat is het geheim van de SP: het buurten in de buurt. We doen dat namelijk niet alleen, alle SP-afdelingen in Nederland
doen dat. Het is van het grootste belang als wij willen weten wat er leeft bij de mensen. Daarom doen we dat.
We zijn in Maartensdijk langs de deuren gegaan om te vragen wie er eigenlijk een golfbaan wilde. Bijna niemand!
We zijn in de Planetenbaan langs de deuren gegaan om te vragen wat de omwonenden wilden dat er met de bunker zou gebeuren. Laten staan!
We zijn de mensen in Bilthoven en De Bilt gaan vragen of ze nog steeds een zwembad wilden. Reken maar! 3.500 mensen zetten hun handtekening. Zo doen wij dat. Op straat en in de raad, met actie en met fractie. Die dingen
bestaan niet zonder elkaar. Onze landelijk partijsecretaris komt binnenkort langs om daarover wat meer te vertellen. Schrijf het maar alvast in je agenda: maandag 9 november.
We gaan binnenkort weer buurten in de buurt. We hebben een krant gemaakt waarmee we langs de deuren gaan, en waarmee we de mensen vertellen wat wij gemerkt hebben. Ik verheug me erop. De mensen waarderen dat namelijk enorm.
Toen ik vorige zomer door Maartensdijk liep om de mensen te vertellen over de golfbaan, toen werd ik aangesproken door een mevrouw van ongeveer mijn leeftijd. Ze pakte mijn arm en ze zei: Ik vind het zo geweldig wat jullie doen! Ik ben zelf van de SGP, en ik zal dus niet op jullie stemmen. Maar dat jullie steeds weer terugkomen om naar ons te luisteren, dat zouden alle partijen moeten doen. Let wel, dat was een SGP-mevrouw. En zo zijn er meer mensen. Er waren er genoeg die hun schouders ophaalden, en zeiden: “ach, je weet toch hoe dat gaat, doe geen moeite. Dat drijven ze toch wel door.” Ik zal niet zeggen dat het gemakkelijk was. Maar het is wel gelukt om die golfbaan tegen te houden. De volgende keer dat we langs de deuren gaan kunnen we vertellen dat het soms heus wél lukt. Ik ben ervan overtuigd dat dit de winnende strategie is.
Dus dat blijven we doen, de komende tijd. We doen dat uiteraard niet alleen. Een partij als de SP kan niet bestaan met alleen maar een gemeenteraadsfractie, en dat gebeurt ook niet. We doen het met jullie allemaal samen. Je
vergist je als je denkt dat ik dat in mijn eentje red, of met alleen maar het bestuur. Het zijn kanjers, daar gaat het niet om, maar zelfs een kanjer heeft maar 24 uur in zijn dag. Gelukkig mogen wij een beroep doen op nog veel
meer van jullie kanjers. Sommigen van jullie brengen Tribunes rond. Sommigen gaan mee folderen. Sommigen mogen we om advies vragen als we jullie deskundigheid nodig hebben. Sommigen denken met ons mee over actuele onderwerpen. Sommigen gaan voor ons naar de dorpsraad en vertellen ons wat er speelt. Sommigen van jullie vertellen ons je ervaringen met het Zorgloket, de Thuiszorg, de Sociale Dienst. Niet iedereen is er vanavond, maar we zijn ze allemaal even dankbaar. Om een beginnetje te maken, wil ik jullie allemaal van harte bedanken.
En daarom zeg ik ook: we gaan dit samen doen. Dat kan niet anders. We hebben jullie heel hard nodig. Wij gaan er samen met zijn allen een heel leuke, gezellige, spannende tijd van maken. We hebben een wereld te winnen, en ik ben ervan overtuigd dat we deze verkiezingen kúnnen gaan winnen. Met deze lijsttrekker, met deze lijst, met dit programma, én met jullie samen moet dat lukken.
Veel succes!