De Bunker. Zand erover?

16 oktober 2009

De Bunker. Zand erover?

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad van De Bilt een rondetafelgesprek over de bunker op Larenstein georganiseerd. Het doel van het rondetafelgesprek was dat de raad een compleet beeld kon krijgen van het draagvlak voor de verschillende varianten van wat er met de bunker dient te gebeuren. De SP heeft deze vorm van communiceren met de burgers altijd bepleit en de fractie gaf bij monde van fractievoorzitter Etienne van Buren dan ook aan dat deze rondetafelgesprekken in de toekomst vaker mogen plaatsvinden. Bij dit rondetafelgesprek waren vertegenwoordigers van omwonenden, bedrijfsleven en een deskundige op het gebied van militaire monumenten aanwezig.

Wat moeten we ermee? Geef hier rechts naast uw mening.

De omwonenden gaven aan dat de schrik er na de explosie van vorig jaar goed inzat en dat ze een nieuwe explosie onacceptabel vinden. De risico’s zijn opnieuw niet duidelijk in kaart gebracht en er wordt betwijfeld of die risico’s wel in kaart te brengen zijn. Slopen zonder explosie zou veel te lang duren en veel te veel overlast geven en valt voor omwonenden ook af. De bunker laten staan en op een groene manier inpassen had dan ook hun voorkeur.
De bedrijven, de nieuwe buren, hadden hier geen oor voor. Zij willen die bunker weg en menen dat de omwonenden de risico’s overdrijven. Suggesties om de kavels te herschikken zodat zij nog altijd de zelfde oppervlakte kunnen bebouwen wezen zij van de hand. Een nieuwe bestemmingsplanprocedure zouden zij tegenwerken. Opmerkelijk, want de omwonenden gaven aan hieraan wel te willen meewerken.
Het cultureel-historisch belang van de bunker werd door een vertegenwoordiger van de Stichting Menno van Coehoorn aangetoond. Vanzelfsprekend was hij dan ook van mening dat de bunker moet blijven staan.
De SP heeft al voor de zomer een rondgang langs de deuren van omwonenden gemaakt. Niet iedereen werd thuis getroffen maar toch konden wij ons een goed beeld vormen. Een kleine minderheid vindt het exploderen prima of maakt het niet uit. Maar een grote meerderheid wil echt geen nieuwe ontploffingen achter hun huis.
De starre opstelling van de bedrijven vindt de SP onbegrijpelijk. Zij lijken doof voor de argumenten en emoties van omwonenden, blind voor de nieuwe mogelijkheden die de bunker ook biedt en herhalen alleen eindeloos het standpunt dat zij al voor de explosie innamen.
In de raadsvergadering op 29 oktober 2009 zal de raad een beslissing nemen met betrekking tot het vervolgtraject voor de bunker. De SP is er al uit.