Wild West Op Ridderhof

3 september 2009

Wild West Op Ridderhof

Toen Bungalowpark de Ridderhof in februari van dit jaar werd overgenomen door Topparken zag de SP in De Bilt de bui al hangen. Alweer een geld graaiende recreatiegigant, die maling heeft aan natuur en kleine recreant, die een pittoresk parkje overneemt met de geur van geld in de neus. Op vragen van de SP in de commissie Openbare Ruimte kon de wethouder toen nog geen antwoorden geven, maar hij was gewaarschuwd.

De ingang van "De Ridderhof"

Na de drama’s die zich eerder op Bospark Bilthoven (zeg maar camping De Biltsche Duinen) hadden voltrokken kondigt zich nu nieuwe ellende aan op een Bilts recreatiepark. Wie ‘De Ridderhof’ kent weet dat er bij de ontwikkeling van een bungalowpark van Topparkken BV op deze locatie vele verliezers zijn met de natuur en de kleine recreant voorop. De investeerder, die ten koste van alles een nog hoger rendement wil, ontziet niets. Kennelijk zijn de lessen uit het verleden aan hem niet besteed. Door alle slechte ervaringen uit het verleden kunnen we deze ondernemer duidelijk tot de bad-guys rekenen.

Inmiddels is op 1 september de sloop van het park begonnen. Er werd met grote bosbouwwerktuigen flink gekapt, gesloopt en gegraven. Zonder vergunning en zonder aanvankelijk verzet van de autoriteiten. Gelukkig kwam de gemeente De Bilt na enig aandringen tot inkeer en zijn zij zich beter van hun taak bewust geworden. Nu wordt wel handhavend opgetreden tegen deze niets ontziende ondernemer die de grenzen opzoekt, overschrijdt en dan dood leuk zegt:

“Sorry, maar nu is er toch niets meer aan te doen, de bomen zijn toch al gekapt. Nu kunnen we net zo goed doorgaan.”

De sloopwerkzaamheden werden stilgelegd. Met dank aan de huidige gebruikers van het park ( die van de nieuwe eigenaar per 1 januari 2010 allemaal mogen ophoepelen) ,zij waren zo alert om de wetshandhavers duidelijk en onmiskenbaar op de wet en het bestemmingsplan te wijzen. De sloop is gestaakt en de uitvoerder krijgt een dwangsom aan zijn broek als hij toch doorgaat. En daarmee heeft het college van B&W zich aan de kant van de good-guys geschaard. Maar daarmee zijn de bad-guys nog niet verslagen en zal er jammer genoeg nog wel een vervolg op dit ridderverhaal komen.