SP wil meetbare resultaten in jaarstukken

16 juni 2009

SP wil meetbare resultaten in jaarstukken

De SP is niet tevreden met de jaarstukken die vandaag in de raad worden behandeld. Dat de gemeente zich netjes gedragen heeft, blijkt uit de goedkeuring van de accountant, en dat de financiële situatie gezond is, is verheugend. Maar hoe de gemeente dat voor elkaar heeft gekregen, is uit de Jaarrekening niet goed op te maken. Ook de lijnen die het college in de Voorjaarsnota uitzet voor het komend jaar, zijn slecht te beoordelen op hun haalbaarheid. De SP zal dan ook niet instemmen met de stukken.

“De drie hoofdtaken van de gemeenteraad zijn het stellen van beleidskaders, het controleren van de uitvoering en het vertegenwoordigen van het volk”, zegt fractievoorzitter Etiënne van Buren. “Alle drie die taken staan of vallen bij de manier waarop het college ons informeert. Deze jaarstukken staan boordevol van reclamepraatjes, maar hoe we deze hemel op aarde tot stand gaan brengen, dat staat er niet in.” De jaarrekening stelt letterlijk: “De belangrijkste functie van de programmarekening is het afleggen van verantwoording door het college van burgemeester en wethouders over de realisering van het voorgenomen beleid en de middelen die daarvoor zijn ingezet”. Van Buren: “Met deze stukken voldoet het college niet aan zijn verplichtingen.”

De SP verwondert zich over de vaagheid van de stukken. Al in 2007 organiseerde het college een bijeenkomst voor de gemeenteraad waarin het meetbaar formuleren van doelen uitgebreid werd aangeprezen. “Je zou denken dat het college zijn eigen adviezen toch tenminste zou moeten opvolgen”, zegt Van Buren. “Maar blijkbaar is ook dat doel niet meetbaar genoeg gesteld. Wat is er tegen om precies te zeggen wat je doelen zijn? Als het college zijn eigen doelen gehaald heeft, dan hoeft het niet zo geheimzinnig te doen. En als burgemeester en wethouders hun doelen realistisch stellen, dan hoeven ze ook niet bang te zijn dat ze hun doelen niet halen.”

De SP toont zich wel tevreden over het aantal SP-moties dat het college de afgelopen tijd heeft uitgevoerd, ook zonder dat de raad ermee ingestemd heeft. Zo heeft de gemeente alle scholen onderzocht op asbest, terwijl de raad dat niet nodig vond. Ook de plannen voor een golfbaan bij Maartensdijk zijn afgeblazen, terwijl anderzijds de tarieven voor de thuiszorg omhoog gingen. Van Buren: “het verstandshuwelijk dat dit college gesloten heeft, werkt verstikkend op het politieke debat. De rol van de gemeenteraad is daardoor heel klein. Gelukkig dat de aanstaande verkiezingen de partijen dwingen om rekening te houden met wat de bevolking van De Bilt echt wil.”