SP De Bilt wil adviseur voor minima

16 mei 2009

SP De Bilt wil adviseur voor minima

SP De Bilt wil een onafhankelijk sociaal consulent, om mensen met een minimuminkomen te ondersteunen bij het krijgen van de voorzieningen waar ze recht op hebben. Vanwege de economische crisis zullen er steeds meer mensen beroep doen op een uitkering. De ervaring leert dat er te weinig gebruikt wordt gemaakt van de aanvullende voorzieningen.

“Het minimabeleid dat het Biltse college voorstelt zet een aantal belangrijke stappen voorwaarts,” zegt SP-woordvoerder Sociale Zaken Anne-Marie Mineur, “maar als de mensen voor wie het beleid bedoeld is, niet weten wat er kan, dan blijft het een droge letter. In de praktijk blijkt dat er heel weinig gebruik wordt gemaakt van de fondsen en regelingen die er zijn. We hebben een Sociaal Fonds. Sinds onze eigen Sociale Dienst is opgegaan in de Regionale Sociale Dienst, is daar nooit meer een beroep op gedaan. En van het budget dat was gereserveerd voor bijzondere bijstand hadden we vorig jaar €64.000 over.”

Ter voorbereiding op de discussie in de raadscommissie organiseerde de SP een open avond met mensen die met het minimabeleid te maken hebben. Uit de inbreng van de aanwezigen bleek dat er behoefte is aan meer concrete ondersteuning. Mensen weten lang niet altijd waar ze recht op hebben. Bovendien blijkt Zeist, waar de Regionale Sociale Dienst huist, wel erg ver weg te zijn voor mensen met een handicap, of voor mensen op gevorderde leeftijd. Tegenover de instanties voelen veel mensen zich verder vaak ook erg geïntimideerd. Een onafhankelijke raadgever zou mensen actief kunnen informeren en ondersteunen om te krijgen waar ze wettelijk recht op hebben. Om de onafhankelijkheid te garanderen, zou de consulent verantwoording moeten afleggen aan de gemeentelijke ombudsman, in plaats van aan het college of de gemeenteraad.