Wel aardig tevreden in Weltevreden

20 april 2009

Wel aardig tevreden in Weltevreden

"Wijkgericht Werken" heet het in het gemeentelijke beleid. De SP-afdeling De Bilt geeft daar haar eigen uitleg aan en gaat Buurten in de Buurt. In maart bezochten actieve Biltse SP-ers samen met Eerste Kamerfractievoorzitter Tiny Kox de buurt Weltevreden.
Huis-aan-huis bezoek is voor de SP altijd een bron van informatie geweest en zo kwamen vaak misstanden aan het licht die de SP dan als eerste op de politieke agenda wist te zetten. In Weltevreden viel het gelukkig wel mee met die misstanden. Het is over het algemeen best prettig wonen in weltevreden, maar er zijn natuurlijk altijd zaken voor verbetering vatbaar. Onlangs werd het verslag van de bevindingen bij de bewoners van de wijk bezorgd.

Resultaten van Buurten in de Buurt Weltevreden. De Bilt, april 2009.

Op zaterdag 7 en woensdagavond 11 maart waren we met een aantal SP-leden in de wijk Weltevreden. Bij ongeveer de helft van de woningen hebben wij aangebeld met de vraag wat de mensen van de wijk vonden: de renovatie van de huurhuizen, de inrichting en verzorging van de openbare ruimte, de voorzieningen in en rond de wijk en ontwikkelingen in en buiten de wijk.

Over het algemeen zijn de bewoners van de wijk aardig tevreden. Over de renovatie van de huurwoningen hebben we eigenlijk alleen maar positieve reacties gekregen. Hierdoor wordt ook de buurt als plezierig ervaren. Criminaliteit wordt niet (meer) waargenomen. Plezierig is ook dat de wijk zich enigszins verjongt. Natuurlijk zijn er wel opmerkingen geweest:

STRATEN
Straten waar gerenoveerde woningen staan, zijn prima opgeknapt.
De andere wegen en trottoirs zijn minder goed, soms slordig bestraat.
trottoirs na aanpassing groenvoorziening slordig herbestraat vaak met gladde tegels.
Bestrating trottoirs richting winkels erg slecht voor rollators. (wortelopslag)
Bij straatnaamborden (van de Nobelprijswinnaars) meer toelichting geven
Angst voor doortrekken TMC Asserweg naar Biltse Rading
(NB: dit idee staat niet op de politieke agenda!)

VERKEER
Er wordt met name op de Nobellaan veel harder gereden dan 30 km.
Die maximumsnelheid wordt ook slecht aangegeven.
Op kruising Groenekanseweg/Planetenbaan gebeuren nogal wat ongelukken.

GROEN
Het vakmanschap van de mensen in de groenvoorziening is matig tot slecht. Met zichtbaar resultaat.
Het groen is in het algemeen wel redelijk aangelegd, maar op de Albert Schweitzerweg is men er niet tevreden over. Gemeente en SSW zijn geïnformeerd, maar doen niets aan de slordige groenvoorziening.
Het groen wordt de laatste jaren niet goed meer onderhouden sinds de gemeentelijke plantsoenendienst is afgeschaft.
Er kan meer openbaar groen aan bewoners worden uitgegeven, dat zal tot betere verzorging op van het groen leiden.

WENSEN
Wens 1: Straten en trottoirs beter onderhouden (bv. stoeppatrouille zoals in Heiloo)
Wens 2: Verkeer: maximumsnelheid 30 km/uur aangeven en handhaven!
Wens 3: Groen: meer openbaar groen door bewoners laten adopteren
Wens 4: Cultuur: een cultureel podium wordt gemist
Wens 5: Mensen: zijn individualistischer geworden – moeten zich weer meer van elkaar aantrekken

Dingen die “dwars” zitten:
• Bedrijventerrein Larenstein:
◦ geknoei met de afkoop erfdienstbaarheid.
◦ “gedoe” met bunker is erg slecht.
◦ communicatie tussen gemeente en burgers slecht.
◦ extra parkeerdruk wordt gevreesd als gevolg van vestiging bedrijvenpark.
• Zwembad:
◦ Er moet natuurlijk een nieuw buitenbad komen – Dat staat buiten kijf. Maar of dat samen met een nieuw binnenbad op de locatie HF Wittecentrum en sporthal moet komen lijkt twijfelachtig. Geluidsweerkaatsingseffecten tegen aanpalende hoogbouw worden gevreesd.
• Golfbaan in de gemeente: absoluut verwerpelijk – Geen nieuwe golfbaan erbij!
• Manege Groenesteyn (Utrecht) gaat weg – 400 kinderen kunnen straks niet meer paardrijden.
• Er wordt bij de gemeente kennelijk slecht nagedacht bij de aanleg van (verkeers)voorzieningen en bij de besteding van geld in het algemeen (diverse voorbeelden).
• Tenslotte een mopper over de uitvoering van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning): het lijkt er op dat het systeem er op gericht is mensen hun voorzieningen te onthouden in plaats van te verstrekken. En bij de leverancier van hulpmiddelen (Harting-Bank – waarom doet men daar in hemelsnaam zaken mee?) lijkt alle deskundigheid weg bezuinigd). Al met al duurt het steeds langer voordat mensen de passende voorzieningen krijgen, als ze die al krijgen…

Bij de dingen die “dwars” zitten hebben we niet aangegeven of wij als SP er iets aan zouden kunnen doen, want …. dat deden en doen we al!

Zwembad: Wij hebben de Biltse Sportfederatie gesteund bij hun ontwerp voor een nieuw buitenbad bij het bestaande binnenbad Brandenburg. Een nieuw bad op de locatie H.F.Wittecentrum is misschien mogelijk, maar zo’n bad is naar onze mening ongewenst als er geen buitenbad bij is. En waarom die kapitaalvernietiging die optreedt als je het oude zwembad afbreekt?
Golfbaan: Die kan hier helemaal niet komen. De enige plek (erkent ook het gemeentebestuur) waar die zou kunnen worden aangelegd is het gebied zuidelijk van de woonbebouwing van Maartensdijk en westelijk van de Prinsenlaan. Die locatie is om redenen van bestemmingsplan, de Flora- & Faunawet en het provinciaal en landelijke beleid absoluut onmogelijk. De SP heeft trouwens een bevolkingsonderzoek in Groenekan en Maartensdijk gedaan. Resultaat: 95% van de mensen daar is er tegen.