7 april 2009

Maandag 6 april vond in de Voorhof te De Bilt de Algemene Leden Vergadering plaats. Op het programma stond, naast de gebruikelijke verslagen waarmee bestuur, fractie en penningmeester verantwoording aan de leden afleggen ook een bijzondere bestuursverkiezing; Harry Sangers (voorzitter) en Dirk van Kekem (organisatiesecretaris) traden na jaren van trouwe dienst en inzet uit hun functie terug. Anne-Marie Mineur en Menno Boer waren de kandidaten voor hun opvolging.
Na de pauze gaf Tweede Kamerlid en voormalig plaatsgenoot Manja Smits een inleiding op het laatste SP-stuk De Buurt, De Schaal Van De Toekomst.

Anne-Marie Mineur, op dat moment nog plaatsvervangend voorzitter, opende de avond met een goed bericht van de Provinciale Staten fractie: De Gedeputeerde Krol had in een commissievergadering uitgesproken dat de provincie niet akkoord gaat met nog een golfbaan in De Bilt. In het intieme zaaltje, dat door de goede opkomst niet kleiner had moeten zijn, zat de sfeer er bij de Algemene Leden Vergadering vanaf dat moment direct goed in.

De jaarverslagen werden besproken. Fractievoorzitter Etiƫnne van Buren sprak kort over het fractiewerk en lichtte toe hoe je als kleine fractie toch invloed kunt hebben in de politieke besluitvorming. Penningmeester Maaico Maarsen liet zijn licht schijnen over het financiƫle jaarverslag en vervolgens werd het nieuwe bestuur gekozen.

Harry brengt zijn stem uit bij Manja
De kiescommissie die de uitgebrachte stemmen tijdens de pauze heeft geteld was deze keer een bijzondere: Tweede Kamerlid Manja Smits, en haar vader die nog altijd in Maartensdijk woont, telden de stemmen en Manja deelde in haar eerste korte praatje de weinig verrassende uitslag mee.
Anne-Marie is gekozen tot voorzitter. In een reactie gaf zij direct haar doel aan: "Omdat het zwaar is de functie te combineren met het raadslidmaatschap streef ik ernaar mijzelf als voorzitter overbodig te maken door snel een geschikte opvolger te vinden"
Menno Boer volgt Dirk op, die, overigens net als Harry, nog wel in het bestuur gekozen is.
Daarna spraken de leden onder leiding van Manja over het terug geven van de publieke sector aan de mensen die het betreft. Terug naar de kleinschaligheid. Met het kleine zaaltje gaven wij alvast een voorbeeld. Na afloop dronken we een glas op de gezondheid van de nieuwe voorzitter en organisatiesecretaris maar toch ook op de uitspraak van Krol: Geen nieuwe golfbaan in De Bilt.

De Buurt, De Schaal Van De Toekomst.