De Bunker… Zand erover?

2 april 2009

De Bunker… Zand erover?

Op 7 juli vorig jaar explodeerde de bunker op Larenstein. Eind oktober bracht het COT een rapport uit over de oorzaken, en op basis daarvan gaf de gemeente opdracht aan bureau Tauw om uit te zoeken wat er kan met de bunker. Op 31 maart presenteerde bureau Tauw een rapport aan het college van B&W. U kunt dit rapport inzien op de website van de gemeente de Bilt.

De bunker na de explosie in juli 2008

DOE MEE AAN ONZE POLL OVER DE BUNKER HIER RECHTS OP DE PAGINA

De SP is benieuwd naar uw voorkeur, vertel het ons als we bij u komen buurten (11 april en/of 14 april)

De volgende mogelijkheden zijn onderzocht:

1. Niets doen, bunker laten staan of wegwerken (nulvariant)

1e Niets doen, terrein ontoegankelijk maken

2e Bunker afdekken met grond

3e Bunker inpakken in beton
  2. Bunker laten staan, "buitenzijde herstellen" en inpassen in ontwerp bedrijventerrein
  3. Traditioneel slopen

1e Bunker tot onder maaiveld slopen en inpassen in ontwerp bedrijventerrein (half-sloop)

2e Totale sloop bunker en geen aanpassing in ontwerp bedrijventerrein (totaal-sloop)
  4. Slopen met behulp van explosieven

5. Bunker gecontroleerd laten wegzakken en inpassen in ontwerp bedrijventerrein (Houdini-act)

De Voorkeuren:

Volgens Bureau Tauw zijn Varianten B en C geen optie. Er kunnen in de bunker explosieven achtergebleven zijn van de eerste poging, en die zijn niet op te sporen. Traditioneel slopen valt dus af. Variant E., verzinken; is niet alleen erg duur (hij is vijf keer duurder dan het duurste alternatief), hij is technisch ook moeilijk uitvoerbaar en hij vraagt jaren tijd. Die conclusie deelt de SP.

Dan blijven over variant A en D. Bureau Tauw erkent dat het opblazen van de hele bunker maatschappelijk moeilijk te verkopen zou zijn, maar denkt dat dat anders ligt bij een gedeeltelijke sloop. De SP is het daarmee niet eens, en blijft van mening dat explosieven onacceptabel is. De SP kiest zelf voor variant A, en zou bijvoorbeeld best een vleermuizenkolonie willen huisvesten

De SP is benieuwd naar uw voorkeur, vertel het ons en ga naar de opiniepagina hier in het linkermenu.

Rapport Larenstein Bureau Tauw