Jeugdzorg en de ouderbijdrage

24 maart 2015

Jeugdzorg en de ouderbijdrage

Heel stilletjes is het doorgevoerd, de ouderbijdrage voor kinderen die niet thuis verblijven. Sinds 1 januari geldt dit voor ouders met kinderen in de jeugdzorg die niet thuis verblijven. Want: “kinderen die niet thuis zijn, kosten minder geld”.Iedereen snapt dat staatssecretaris Jette Kleinsma nu echt helemaal van het padje is, het rijk geeft zelf al aan deze ouders de mogelijkheid tot extra kinderbijslag juist omdat de kosten voor deze ouders zo hoog zijn. Reiskosten, extra kleding, extra speelgoed en als ze dan eens thuis zijn doe je als ouder ook eens iets extra met het eten of je probeert leuke dingen te doen. Kassa, dus.

Die ouderbijdrage is ook best fors, €132 en dat is dus per maand. Dat is dus €1584 per jaar. En om dat even te vergelijken; het rijk denkt dat je aan €91 kinderbijslag per maand wel genoeg hebt. Iedereen kan zien dat er hier iets niet klopt. De SP snapt ook wel dat dit voor de meeste ouders niet meer te verteren is. Daarom gaan wij een motie inbrengen in de komende raad. In deze motie roepen wij de gemeente op om het voorbeeld van Haarlem en Zandvoort te volgen. Die hebben namelijk al besloten om de ouderbijdrage niet meer te innen. Dat recht heeft namelijk elke gemeente, het zit namelijk ook in de Jeugdwet. Dus ook deze gemeente heeft dat recht.

Oh ja, dat innen is ook al een huzarenstukje van ineffectiviteit. De gemeente moet bepalen wie de ouderbijdrage moet betalen en moet dat dan handmatig aan het CAK doorgeven en die moet dat dan weer gaan incasseren bij de ouders. Daarna mag alles weer doorgestort worden door het CAK naar de gemeenten.

Dan denkt u vast: “Dat is wel mooi, maar wat kost dat ons wel niet?” Ik heb het opgevraagd bij onze gemeente, slechts 7 gezinnen in onze gemeente zouden in deze regeling vallen. Dit geld was niet begroot en we maken geen dure kosten om het CAK op de juiste manier van de juiste informatie te voorzien. Feitelijk besparen we geld door iets sociaal te doen. Ik ben benieuwd welke partij tegen durft te stemmen aanstaande donderdag.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.