SP: Rechter heeft ook De Bilt teruggefloten over het WMO-beleid.

11 december 2014

SP: Rechter heeft ook De Bilt teruggefloten over het WMO-beleid.

De SP is opgelucht voor onze hulpbehoevende inwoners; vandaag heeft de Groningse rechtbank via een uitspraak het WMO-beleid van ook deze gemeente teruggefloten. In de uitspraak van de rechter staat duidelijk vermeld aan welke eisen dit beleid wel had moeten voldoen.

“Ik ben opgelucht voor onze inwoners die zich zorgen maakten over hun thuiszorg. Deze uitspraak is duidelijk, ook onze gemeente handelde onzorgvuldig met het zo maar afschaffen van de huishoudelijke hulp 1. Wij hadden al enkele maanden geleden gewaarschuwd dat dit beleid bij de rechter niet zou standhouden. De SP blijkt weer gelijk te hebben, al is dit probleem toen door het college onterecht weggewuifd. Probleem is alleen nu dat onze gemeente geen kant-en-klaar plan heeft om dit probleem op te vangen. Er is nu paniek in het gemeentehuis, neem dat van mij aan.” aldus SP-fractievoorzitter Boer.

De SP heeft geprobeerd, om samen met PvdA en Beter de Bilt, een extra raadsvergadering te laten plaatsvinden. Helaas is dat uiteindelijk niet gelukt, maar zal de gemeenteraad volgende week donderdag een spoeddebat houden over dit onderwerp.

“Onze insteek zal duidelijk zijn; stop met het blind schrappen van groepen mensen in de thuiszorg, en ga bij elke thuiszorggebruiker echt kijken of er geen mogelijkheid is om het anders te doen. Natuurlijk heeft niet iedereen nog precies dezelfde zorgbehoefte als een aantal jaar geleden en heeft niet iedereen een persoonlijk netwerk wat kan of wil helpen. Daar moeten dus de keukentafelgesprekken, die nu nog ondermaats blijken te zijn, duidelijkheid in brengen. Alleen zo kunnen wij deze bezuinigingen eerlijk doorvoeren, zonder dat er mensen tussen wal en schip vallen.” aldus Boer.