Wat kost ons zwembad nu werkelijk?

12 april 2015

Wat kost ons zwembad nu werkelijk?

Wat kost het huidig zwembad Brandenburg de gemeente per jaar? Ik maak het makkelijk voor de lezers, ik zal het multiple choice doen:
A) € 1.000.000 per jaar
B) € 400.000 per jaar
C) € 229.000 per jaar

Het werkelijke antwoord is: alle bovenstaande antwoorden.

Dat lijkt vreemd maar iedereen die weet hoe er door de partijen in de gemeenteraad is gedraaid om afhankelijk van hun voorkeur het zwembad te sluiten, verplaatsen of te renoveren snapt hoe dit in elkaar zit. Deze getallen werden door alle partijen gebruikt om hun ideeën over het zwembad er door te drukken. Toen er sprake van was om het te sluiten kostte het zwembad ons allen jaarlijks een miljoen (dus in cijfers: €1.000.000, ruim 1% van ons totale gemeentebudget). Dat bedrag was voor iedereen duidelijk en werd altijd als oneigenlijk argument gebruikt om dit oude zwembad maar zo snel mogelijk af te breken. Maar toen de cijfertjes werkelijk bekeken werden, bleek het oude zwembad slechts(!) 4 ton te kosten per jaar. Nog steeds een hoop geld, voor een heel erg verouderde zwembad. Maar duidelijk iets heel anders dan dat miljoen.

En nu? Nu er plannen zijn om een nieuw zwembad te bouwen en er afgesproken is om er maximaal €150.000 extra aan uit te geven. Dat kon ook, dat was allang duidelijk. Maar het achteruit-kaarten is al weer begonnen. De coalitie wil nu alleen nog maar een klein badje bouwen. En ze passen de cijfertjes net zo vaak aan tot het ze lukt om dat voor elkaar te krijgen. Bij een laatste berekening van het zwembad blijkt het opeens nog maar €229.000 per jaar te kosten. En dat heeft uiteraard consequenties voor het nieuwe bad.

Dat is overigens best raar, want er wordt wel elk jaar keurig €400.000 overgemaakt. En dat al vanaf de bouw in de vroege jaren zeventig. Dat betekent even snel dat er jaarlijks €170.000 verdween. Dat is in 40 jaar ondertussen al €6,8 miljoen (zonder rente te berekenen!). Waar is dat geld dan gebleven? Daar kunnen we nu het allergrootste zwembad van neerzetten, en dan blijft er genoeg over om een jaar of 4 alle mensen van WMO huishoudelijke hulp type 1 te blijven geven.

Waarom deze rekentrucjes? Simpel gezegd. Als je besluit om een goedkoop zwembad neer te zetten zonder rekening te willen houden met de eisen en wensen van de mensen, dan moet je iets doen om dat besluit te kunnen verkopen. Feit is dat voor €550.000 een perfect zwembad neergezet kan worden en dat het dan financieel helemaal verantwoord is. Daar zijn nu al genoeg rekenmeesters het over eens. Dus waarom het nu niet gewoon gaan doen? Er is maar een reden voor. Onwil.

De SP neemt dit gerommel met die cijfertjes niet. Sinds vorig jaar houdt de gemeente al rekening in de begroting met een duurder zwembad. Dus die extra bezuinigingen die de gemeente straks wil gaan doen, zijn voor het zwembad niet nodig. En nu vraag ik mij echt verwonderd af, wat kost ons huidig zwembad nu werkelijk? Niet alleen in cijfertjes, maar vooral in gebroken beloftes. Vandaar mijn eerste vraag.

Reacties

Het exploiteren van zwembaden kan en moet anders. Burgerparticipatie en een grotere rol van lokale organisaties (verenigingen, zorg, onderwijs) leidt tot meet bedrijfseconomische en sociaal maatschappelijke waarde.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.